SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Monday, August 23, 2010

Puasa dan Pematuhan Kepada Syariat

Mungkin kita agak hairan bila seseorang yang tidak solat,tapi berpuasa.Sama lah juga situasinya di bazar-bazar ramadhan.Kita lihat masih ramai yang tidak menjaga auratnya dengan sempurna dan mendedahkannya walhal mereka semua berpuasa.Berdosa besar jika seseorang itu melanggar akan syariat ini.Sama juga tentang berpuasa,apabila seseorang melanggar syariat berpuasa maka berdosa besar lah juga mereka.

Jadi inilah kebimbangannya,apabila syariat solat,aurat,zakat dan lain-lain tidak mampu dilaksanakan,tapi bagaimana pula mereka boleh melaksakan syariat berpuasa ini.Mungkin dari satu sudut bagus lah berbanding dari meninggalkan semuanya.Namun apabila soal solat,aurat dan lain-lain dipandang ringan tapi masih berpuasa,maka hal ini dikhuatiri bukan lah datang dari rasa beriman untuk melaksanakan syariat,tapi lebih kepada budaya keterbiasaan amalan orang melayu sahaja yang dijadikan ikut-ikutan didalam keluarga mahupun di dalam masyarakat melayu itu sendiri yang telah terbiasa dengan amalan berpuasa.

Dan ingat lah,sesungguhnya meninggalkan walaupun hanya satu sahaja syariat,maka sudah tidak sempurnalah hubungan kita dengan Allah.Contohnya kita solat tapi kita kaki botol..Ataupun kita puasa tapi kita dedah aurat dan tak solat .Semuanya sama sahaja.Tiada kesempurnaan Islam dalam dirinya.Bahkan ianya menjejaskan hubungan baik kita dengan Allah walaupun kita cakap kita HANYA meninggalkan salah satu sahaja dari syariatNya.

Malaikat jibrail pernah datang kepada Rasulullah sewaktu baginda naiki tangga mimbar dan berkata“ ‘CELAKA/BINASALAH’ SESIAPA YANG MENYEMPURNAKAN RAMADHAN TETAPI MASIH TIDAK DIAMPUNKAN BAGINYA,"lalu rasulullah menjawab "AMIN".Semoga ianya menjadi pengajaran kepada kita semua untuk memelihara puasa kita daripada maksiat dan menyempurnakan juga KEFARDHUAN yang lain seperti solat,aurat dan lain-lain. Mudah-mudahan kita tidak termasuk dari golongan tersebut.
Jadikan Ramadan ini sebagai bulan untuk transformasi diri kita semua ke arah menjadi hamba yang lebih baik

3 comments:

Crypto Phone Support said...

Bithumb is one of the best US based cryptocurrency exchange, which is located in Washington. It provides tight security and superlative features. To know more about Bithumb and its distinct features in details, you can always dial Bithumb Support Number at 1-800-665-6722 which is available all day and night to attend the users and always make sure that the users get out of the errors and problems in an errorless and hassle-free manner. Visit website:- http://www.cryptophonesupport.com/exchange/bithumb

Muhammad Qasim Attari said...

Ramazan is the month of Allah Almighty. One of the special virtues of this month is giving Sadaqah. You can give your portion by Online Sadqa service and earn great reward. As we know in blessed Quarn kareem and Ahadees Mubarkah its importance is mentioned frequently. Let us give Online Sadqah and earn reward.

Zain Khan said...

Nice Post, Thanks For sharing.When you want the best place for learn online quran at an affordable price,
we are the right choice for you.
dars-e-nizami