SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Friday, September 18, 2009

Hari Raya .......

Tazkirah semalam yang disampaikan oleh ustaz Ayub di surau Fatimah Az-Zahra' amat menarik untuk kita renung dan fikirkan. Beliau memetik kata2 Imam Anas bin Malik mengenai hari raya iaitu selain dari dua hari raya yang kita biasa dengar dan rayakan , ada lima lagi hari raya yang perlu tahu. Hari raya adalah hari yang menggembirakan dan sebagai orang beriman kita perlu hayati apa maksud kegembiraan yang sebenarnya.

Menurut Imam Anas bin Malik ,hari raya pertama kepada orang mukmin ialah kita lalui setiap hari tanpa melakukan dosa dan maksiat terhadap Allah. Alangkah bahagianya hidup seseorang mukmin sekiranya setiap hari hidupnya dipelihara Allah dari dosa. Kedua, adalah hari dimana seorang mukmin sempat bertaubat sebelum maut menjemput. Maksudnya kita bertemu Allah dalam keadaan insyaallah Allah ampunkan dosa kita. Ketiga, hari dimana kita dikebumikan dan kita terlepas dari azab kubur. Alangkah bahagia dan gembiranya kita sepanjang berada di alam Barzakh. Keempat, hari dimana kita dapat melintasi titian sirat. Apabila kita berjaya melepasi titian sirat, kita memperolehi kebahagiaan yang kita dambakan iaitu syurga Allah. Dan kelima, hari kita dapat bertemu dengan Allah. Masyaallah itulah hari raya yang paling hebat bagi kita orang mukmin apabila dapat bertemu kekasih yang selalu kita rindukan iaitu Allah Rabbu Jalil.

Diakhirnya , ustaz Ayub menekankan kita perlu muhasabah apakah kita yang setiap malam ke surau melaksanakan ibadah sepanjang Ramadhan ini diterima amalan. Bimbinglah hati kita supaya tak ada riya', ujub , sombong dan takbur yang boleh merosakkan amalan kita.
Ya Allah Engkau terimalah amalan kami

0 comments: