SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Wednesday, December 16, 2009

Ingat tak ingat , Ianya tetap datang




Dua gambar yang membawa dua makna yang berbeza tetapi membawa satu hakikat iaitu kita sebagai manusia hanya merancang, Allah penentu segalanya. Dari Allah kita datang kepadaNya kita semua akan kembali.


Cinta zaman kolej yang berputik antara Mohd. Ariff Ab. Kadir dan Teh Afifah Syahirah Abdul Hamid untuk melayari bahtera perkahwinan tidak kesampaian apabila pengantin lelakinya terkorban dalam kemalangan hanya selepas tiga jam dia dinikahkan semalam.

Kematian adalah sentiasa dekat dengan kita , walaupun kadang2 hati yang lalai merasakan ianya jauh. Mati tetap akan datang tak kira samada kita kanak2, muda , dewasa ataupun tua. Tak kira masa samada ketika kita gembira,sedih,lalai,buat maksiat ataupun taat pada Allah. Apabila ajal kita dah sampai , ianya tak akan terlewat walaupun sesaat.
Mati... orang yang sentiasa ingat mati akan mati begitu juga orang yang tak ingat mati juga akan mati,lebih baik kita banyakkan ingat mati sebab kita memang tak boleh lari dari mati.
Ambillah iktibar dari kematian sementara kita masih diberi peluang oleh Allah dan sama-sama kita doakan arwah tergolong dalam golongan yang soleh.

Sunday, December 6, 2009

" Kesalahan-kesalahan terhadap Fakta-fakta sejarah yang perlu diperbetulkan semula"

Membaca dan mengkaji buku " Kesalahan-kesalahan terhadap Fakta-fakta sejarah yang perlu diperbetulkan semula" hasil buahtangan Prof. Dr Ibrahim Ali Sya'wat( Profesor Sejarah Islam Universiti al-Azhar) dan diterjemah oleh Dr Basri bin Ibrahim al-Hasani telah dapat merungkai sedikit sebanyak kebingungan kita terhadap sejarah Islam yang telah cuba diselewengkan.

Dan kisah sejarah yang diseleweng itu didedahkan pula kepada pelajar melalui buku-buku teks sehingga menimbulkan kekeliruan dikalangan pelajar yang masih mentah tahap pemikirannya dan ini amat membahayakan. Isu peperangan Jamal, Siffin,pendirian Saidatina Aisyah terhadap Saidina Ali, Isu Majlis Tahkim dan pembunuhan Saidina Hussin adalah antara yang disentuh dengan jelas dalam buku ini.

Dalam hal pembunuhan Saidina Hussin , kita difahamkan bahawa Khalifah Yazid bin Muawiyyah yang mengarahkan supaya Saidina Hussin dibunuh dan kita semua diberi gambaran keburukan akhlak khalifah Yazid. Sesungguhnya buku ini menceritakan hakikat sebenar apa yang berlaku.

Apabila Mu’wiyyah r.a meninggal dunia maka anaknya Yazid bin Mu’awiyyah r.h telah diangkat menjadi penggantinya. Perlantikan Yazid ini telah dipersetujui [bai’ah] oleh majoriti para sahabat Nabi yang masih hidup termasuk para Ahlul Bait serta masyarakat Islam. Namun begitu penduduk Kufah yang rata-ratanya berfahaman Syiah telah menolak kepimpinan Yazid dan ingin melantik Saidina Hussain sebagai khalifah yang baru. Lalu penduduk Kufah termasuk tokoh-tokoh Syiah menulis surat kepada Saidina Hussain menjemput beliau ke Kufah untuk tujuan tersebut. Mereka bukan sekadar berjanji akan taat setia kepada kepimpinan Saidina Hussain malah mereka sanggup untuk menghunus senjata demi membela beliau serta menjatuhkan kerajaan Bani Umaiyah pimpinan Khalifah Yazid. Mendengarkan sokongan yang padu dari penduduk Kufah maka beliau mengutuskan Muslim bin ‘Aqil untuk meninjau keadaan sebenar di Kufah. Saidina Hussain memaklumkan khabar berita ini serta niat beliau untuk ke Kufah kepada para sahabat serta ahli keluarga beliau bagi mendengar pandangan mereka. Namun demikian para sahabat terkemuka serta ahli keluarganya seperti ‘Abdullah Ibnu Abbas, Muhammad bin al-Hanafiyah, ‘Abdul Rahman bin Hisyam al-Makhzumi, ‘Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib, Abdullah bin Muti’ al-Afdawi, ‘Amru bin Sa’id, ‘Abdullah bin ‘Umar, Abu Sa’id al-Khudri dan lain-lain telah menentang niat Saidina Hussain tersebut. Mari kita lihat beberapa ungkapan kata-kata mereka terhadap Saidina Hussain.

‘Abdullah bin Abbas r.a berkata: “Wahai sepupuku bagaimana anda boleh bersabar sedangkan saya tidak boleh bersabar. Saya bimbang anda akan binasa jika anda meneruskan hasrat anda itu. Penduduk Iraq adalah orang-orang yang suka memungkiri janji. Janganlah anda terpedaya dengan pujukan mereka.” – (Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula, Prof. Dr. Ibrahim Ali Sya’wat, ms. 208.)

‘Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib pernah menulis kepada Saidina Hussain sepucuk surat. Antara kandungan surat tersebut ialah:

“Saya sangat mengharapkan agar anda benar-benar merenung isi kandungan surat ini. Saya sebenarnya amat kasihan dengan anda kerana bimbang kalau-kalau anda akan binasa dan keluarga anda pula akan terhapus. Jika sekiranya anda binasa hari ini, akan padamlah cahaya bumi. Anda adalah salah seorang tokoh yang menjadi ikutan masyarakat dan harapan orang-orang mukmin. Janganlah anda tergesa-gesa bertolak ke Iraq. – (Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula, Prof. Dr. Ibrahim Ali Sya’wat, ms. 209)

‘Abdullah bin Jaafar bukan sekadar menghantar surat bertujuan untuk menghalang Saidina Hussain dari meneruskan rancangannya untuk ke Kufah, malah beliau juga telah meminta ‘Amru bin Sa’id, Gabenor Khalifah Yazid di Makkah untuk memujuk Saidina Hussain agar membatalkan hasratnya tersebut. Namun begitu Saidina Hussain tetap berkeras untuk berangkat ke Kufah.

Sahabat yang terkemuka serta keluarga saidina Hussin menghalangnya dari berangkat ke Kufah kerana beberapa sebab. Antaranya
1) Mereka dapat menghidu helah golongan Syiah di Kufah yang sememangnya terkenal dengan pengkhianatan mereka terhadap Umat Islam. Mereka inilah kelompok yang telah menyokong ‘Abdullah Ibnu Saba’, terlibat dalam pembunuhan ‘Uthman bin ‘Affan r.a, mengkhianati Saidina ‘Ali serta abang Saidina Hussain yakni Saidina Hassan r.a. Mereka berpandangan sokongan kuat yang menurut khabarnya datang dari penduduk Kufah hanyalah palsu dan tindakan mereka ini merupakan dalih mereka untuk menimbulkan susana kacau-bilau di dalam masyarakat Islam.

2) Yazid bin Mu’awiyyah adalah seorang khalifah yang telah dibai’ah oleh majoriti umat Islam, dikalangan para sahabat-sahabat utama dan juga ahli keluarga Rasulullah s.a.w.. Maka dari sisi syarak perlantikan beliau sebagai khalifah adalah sah. Terdapat larangan dari Rasulullah s.a.w. untuk memberontak terhadap pemerintah yang telah dilantik umat Islam secara sah.

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amr bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

Sesiapa telah mengangkat [telah bersetuju melantik] seorang pemimpin kemudian memberikan kepadanya uluran tangannya dan buah hatinya [sebagai tanda persetujuan], maka hendaklah dia [orang yang mengangkatnya] mentaatinya sedaya mungkin. Maka jika datang orang lain yang menentangnya, hendaklah mereka membunuh yang terakhir[penentang].
Aku [‘Abdul Rahman bin ‘Abdi Rabbil Kaabah] bertanya [kepada ‘Abdullah bin ‘Amr]: Apakah kamu mendengar ini dari Rasulullah s.a.w.?
Dia [‘Abdullah bin ‘Amr] menjawab: Aku mendengar [hadis ini] dengan kedua telingaku dan difahami oleh hatiku. – Hadis Riwayat Imam Abu Dawud, no: 3707.

Oleh itu mereka membantah niat Saidina Hussain untuk menyertai malah mengepalai pemberontakan penduduk Kufah tersebut

3) Mereka juga khuatir tindakan Saidina Hussain ini akan menimbulkan pertumpahan darah sesama umat Islam dan akan melemahkan persatuan umat.

4) Mereka bimbang akan keselamatan Saidina Hussain dan ahli keluarganya yang berkemungkinan akan dkhianati oleh penduduk Kufah atau diserang oleh tentera Khalifah Yazid.

Ternyata pujuk rayu mereka gagal untuk menghentikan hasrat beliau untuk ke Kufah. Kenapa agaknya Saidina Hussain tetap berkeras untuk ke Kufah? Jawapan Saidina Hussain adalah seperti berikut:

Saya telah bermimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w. dan saya telah melakukan sesuatu yang telah ditentukan kepada saya tanpa mengira ia mendatangkan keburukan kepada diri saya atau memberikan keuntungan kepada saya.
Lalu ‘Abdullah bin Yahya berkata: Apakah mimpi anda itu?
Jawab al-Hussain: Saya tidak dapat menceritakannya kepada seseorangpun, malah saya tidak boleh memberitahu kepada seseorangpun sehingga saya bertemu dengan Tuhan saya – Rujuk Tarikh al-Umam wa al-Muluk, jilid 4, ms. 388. (Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula, ms. 270)

Apabila mendengar pergerakan rombongan Saidina Hussain ke Kufah maka Yazid memerintahkan gabenor beliau di Basrah iaitu Ubaidullah bin Ziyad serta tenteranya untuk berangkat ke Kufah bagi memantau pergerakan Saidina Hussain serta kebangkitan orang-orang Kufah. Tindakan Yazid bukanlah sesuatu yang sukar untuk difahami bagi mereka yang arif dalam bidang politik. Mana-mana pemimpin pasti akan berwaspada sekiranya terdapat ura-ura bahawa pemberontakan bakal terjadi dan ianya bukan sahaja boleh menggugat tampuk pemerintahannya malah akan menggugat kestabilan politik umat Islam pada masa itu. Harus kita semua fahami bahawa arahan dari Yazid hanyalah untuk memantau atau memerhatikan sahaja pergerakan Saidina Husain dan penduduk Kufah tersebut dan tindakan hanya perlu diambil sekiranya mereka terlebih dahulu memulakan serangan.

Oleh itu siapa sebenarnya yang membunuh Saidina Hussain? Maka terdapat dua riwayat tentang peristiwa di Karbala ini.

VERSI PERTAMA: Ubaidillah bin Ziyad telah bertindak berlebihan dari arahan sebenar Yazid lalu menyerang Saidina Hussain dan rombongannya di Karbala. Tindakan Ubaidillah bin Ziyad hanyalah bertujuan untuk menunjukkan kehebatannya serta mengampu khalifah. Apa yang menghairankan adalah tindakan penduduk Kufah yang kononnya sanggup untuk berkorban jiwa dan raga untuk mengangkat Saidina Hussain sebagai Khalifah serta menjatuhkan Yazid telah melarikan diri apabila melihat kemaraan tentera Ubaidillah bin Ziyad. Maka terpaksalah Saidina Hussain dan rombongannya yang hanya berjumlah sekitar 70 orang berhadapan dengan tentera Ubaidillah yang jauh lebih besar jumlahnya dari mereka. Mana pergi penduduk Kufah yang dikatakan terdapat sejumlah 12,000 orang yang telah bersiap sedia untuk menerima Saidina Hussain? Sekiranya 12,000 penduduk Kufah yang jumlah tersebut sebenarnya adalah jauh lebih besar dari tentera Ubaidillah mempertahankan Saidina Hussain kemungkinan besar tentera Ubaidillah akan dapat ditewaskan. Namun demikian ini hanya membuktikan bahawa penduduk Kufah memang pada asalnya tidak memiliki niat untuk menaikkan Saidina Hussain sebagai Khalifah. Perkara ini sebenarnya adalah sebahagian dari agenda kelompok Syiah untuk menimbulkan fitnah di kalangan umat Islam iaitu dengan melaga-lagakan Saidina Hussain dengan Yazid.

VERSI KEDUA: Ubaidillah bin Hussain sebenarnya mematuhi arahan Yazid dan tidak melancarkan serangan tersebut. Wakil Saidina Hussain di Kufah iaitu Muslim bin ‘Aqil telah menghidu konspirasi yang sedang dirancang oleh penduduk Syi’ah di sana. Sebelum Muslim dibunuh oleh penduduk Kufah beliau sempat mengutuskan ‘Umar bin Saad bin Abi Waqqas kepada Saidina Hussain yang semakin hampir tiba ke bandar Kufah tentang kecurangan golongan Syi’ah. Maka Saidina Hussain membatalkan hasratnya untuk ke Kufah dan mengubah laluan rombongannya menuju ke Syam untuk menemui Yazid. Ini jelas menunjukkan bahawa Saidina Hussain telah meninggalkan niat asalnya untuk memberontak terhadap Yazid dan telah pun menunjukkan kesediannya untuk membai’ah Yazid. Golongan Syi’ah di Kufah mula panik dengan perubahan arah tersebut kerana sekiranya Saidina Hussain berbai’ah kepada Yazid maka musnahlah segala perancangan kotor mereka untuk memporak-perandakan kesatuan umat Islam. Sekiranya Hussain berada di pihak Yazid maka sudah pasti mereka akan dihancurkan oleh tentera Islam. Menurut ulamak Syi’ah sendiri iaitu Mulla Baaqir Majlisi tentera Syi’ah lengkap bersenjata dari Kufah mengejar rombongan Saidina Hussain dan mereka bertembung di Karbala. Menurut Mulla Baqir Majlisi:

Sejarah memaparkan bahawa dialah (iaitu Syits bin Rab’ie seorang Syi’ah dari Kufah) yang mengetuai 4000 bala tentera untuk menentang Saidina Hussain dan dialah orang yang mula-mula turun dari kudanya untuk memenggal kepala Saidina Hussain – Mulla Baaqir Majlis, Jilaau al-‘Uyun, ms. 37. (artikel Syiah Pembunuh Sayyidina Hussain di Karbala- www.darulkauthar.com)

Apa pun jua berkaitan dengan kedua-dua riwayat di atas, ternyata Yazid bebas dari tuduhan membunuh Saidina Hussain. Maka syahidlah Saidina Hussain di Karbala. Setelah peristiwa itu Yazid telah memberi perlindungan kepada ahli keluarga Saidina Hussain yang terselamat dari serangan tersebut sehinggalah mereka kembali ke Madinah. Justeru itu dapat kita fahami bahawa kisah Karbala versi Syiah yang menyatakan Yazid adalah pembunuh sebenar Saidina Hussain malah kononnya Yazid telah menyuruh kepala Saidina Hussain dipenggal untuk diserahkan kepadanya adalah tidak benar sama sekali.

Kepada saudara Abdullah yang keliru berhubung kisah pembunuhan Saidina Hussin dan memohon penjelasan daripada saya, elok rasanya dapatkan buku "Kesalahan-kesalahan terhadap Fakta-fakta sejarah yang perlu diperbetulkan semula" hasil buahtangan Prof. Dr Ibrahim Ali Sya'wat( Profesor Sejarah Islam Universiti al-Azhar) dan diterjemah oleh Dr Basri bin Ibrahim al-Hasani keluaran Jahabersa untuk lebih memahami isu tersebut.

Tuesday, November 24, 2009

Anak Pintar , Anak Soleh

Amat menarik menghayati tazkirah ringkas yang disampaikan oleh Ustaz Syed Anis semasa perasmian Ihtifal Pasti al-Hikmah hari sabtu lepas. Satu suntikan motivasi kepada ibubapa ke arah melahirkan anak yang bukan sahaja pintar bahkan turut soleh menurut acuan agama.
Ibubapa dibentangkan kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. Sekiranya Nabi Ismail adalah anak yang pintar tapi tidak soleh , sudah pasti pelbagai alasan diberi untuk mengelak daripada melaksanakan perintah Allah. Sebab ianya memudharatkan diri Nabi Ismail sendiri. Budak cerdik sudah pasti mencari pelbagai alasan untuk mengelak perintah Allah . Sebagai contoh ,mungkin Nabi Ismail mengeluarkan kata2 " Wahai bapa saya masih muda , bapa dah tua sepatutnya bapalah yang dikorbankan bukannya saya , kan bapa dah lama hidup, saya baru nak menikmati kehidupan, bagi peluang kat orang mudalah".
Tapi Nabi Ismail terdidik dengan acuan kehidupan yang amat baik dan dengan kesolehan hasil didikan ibu dan bapanya itu. Nabi Ismail berkata " Lakukan apa yang diperintah , Insyallah aku tergolong dalam kalangan orang yang sabar". Alangkah bahagianya hidup ini sekiranya wujud bapa seperti Nabi Ibrahim, Ibu seperti Siti Hajar dan anak seperti Nabi Ismail.
Saya mengajar di sekolah yang mana pelajarnya dikategorikan sebagai pintar.Disebabkan kepintaran yang diberikan Allah , kadang2 kami para guru terpaksa menghadapi pelbagai bentuk alasan, helah bahkan tipuan semata-mata untuk membenarkan tindakan yang mereka lakukan. Ye...lah , guru merupakan insan yang mempunyai nilai kemanusiaan yang tinggi sebab itulah kesempatan diambil oleh pelajar yang pintar tapi tak soleh ini sehingga kadang2 guru merasa amat frust. Kepercayaan yang kami berikan kepada pelajar pintar ini dikhianati. Tapi tidak semua.Ada pelajar yang pintar dan soleh.
Saya pernah menerima panggilan telefon dari ibubapa yang mungkin rasa tak puashati terhadap tindakan pihak sekolah yang benar2 ikhlas untuk mendidik anak mereka menjadi anak soleh. Kadang2 ketidakpuasan hati ibubapa bukanlah salah mereka tetapi maklumat yang salah diberikan oleh anak yang saya kategorikan sebagai pintar tapi tak soleh. Tapi malangnya yang menjadi mangsa adalah guru yang seikhlas yang mungkin cuba sedaya upaya mendidik anak murid menjadi anak yang soleh.
Sempena Hari Raya Korban ini, ambil iktibar sepenuhnya samada kita sebagai anak,bapa atau Ibu. Jangan hanya setakat sembelih lembu dan kenyang makandaging sahaja.Tapi perubahan sikap tidak ada langsung.

Thursday, November 19, 2009

Ibu.... terlalu banyak jasamu

Pagi tadi semasa dalam perjalanan ke tempat kerja di Indera Mahkota, dalam keadaan hujan yang agak lebat yang tak berhenti-henti sejak semalam, saya terpandang dua peristiwa yang amat menyentuh hati saya.

Seorang ibu sanggup mengiringi anaknya ke sekolah dengan menjadi apa yang boleh saya istilahkan " tukang payung si anak" . Bukan anak kecil tapi anak yang saya rasakan mungkin nak ambil peperiksaan SPM. Dah besar sangat tu... boleh payungkan dirinya sendiri tapi atas dasar kasih seorang ibu sanggup menyusahkan dirinya agar anaknya tenang untuk menghadapi peperiksaan.

Ketika melalui Permatang Badak, terlihat pula seorang ibu yang sanggup sama2 menunggu kenderaan anak untuk ke sekolah. Si ibu setia memayungi si anak dan si anak membaca buku mungkin persiapan untuk exam pagi ini. Kedua-duanya dalam keadaan berdiri.

Peristiwa ini, mengingatkan saya kepada arwah emak yang telah genap 11 tahun meninggalkan kami pada 18/11/1998. Seorang emak yang sanggup bersusah payah demi untuk kebahagiaan anak-anaknya yang seramai 10 orang. Dalam kesempitan hidup emak pernah membuat kuih muih,jual kain, beli kerepek,kekacang kemudiaan di packing semula untuk jualan.

Ketika di Universiti , saya pernah keputusan wang , kemudian maklumkan emak. Emak bagitau tak apa dia akan cari duit. Kemudian sepupu saya menghantar wang. Rupanya emak saya pinjam duit sepupu saya untuk diberi kepada saya. Sejak itu, saya berazam tak akan susahkan emak lagi sebab itu saya kerja part time. Siang kuliah malam kerja di pasayara. Sifat seorang ibu walau macam mana susah pun dia akan cuba memenuhi keperluan anaknya.

Ketika saya bertugas di Sabah, emak sakit. Saya ingat lagi perbualan telefon dengan emak " Jo, mak sakit ,baliklah".Kalau sakit sikit, emak takkan cakap macam tu.Ini tentu sakit betul tapi saya beri alasan belum cuti lagi tak boleh balik nanti cuti saya akan balik. Emak diam.Saya jadi rasa tak tenang lepas tu. Beberapa hari lepas tu, ayah telefon maklumkan emak jatuh dan dimasukkan ke wad. Saya terus ambil cuti kecemasan. Saya cuma sempat melayan emak ketika sakit selama seminggu sahaja kemudian emak dijemput Allah. Saya dan adik beradik terkejut dengan permergiaan emak, amat cepat emak meninggalkan kami.Terlalu banyak jasa emak yang tak dapat kami balas. Sakit lebih kurang dua minggu lebih, kemudian dipanggil Ilahi.Belum puas kami melayan, menjaga kebajikan emak ketika sakit, Allah lebih sayangkan emak.Mungkin ini semua doa emak, tak nak anak2 susah.Emak pernah nyatakan kepada kami,kalau boleh dia tak nak hidup terlampau tua , nanti susahkan anak-anak saja, dan kalau sakit janganlah lama2 , susahkan anak je nak jaga . Alangkah mulia hati emak. Hanya doa kami pohonkan agar diampunkan segala dosa emak dan ditempatkan emak dikalangan hambaNya yang soleh dan jadikan kami semua anak2 yang soleh yang sentiasa mendoakan kebahagiaan emak dialam sana. Amin.

Saturday, October 31, 2009

Nasib seorang ibu

Selepas solat subuh pagi semalam seorang ibu tunggal dikawasan kejiranan saya berjumpa saya dan minta tolong saya untuk menyelesaikan masalah air dirumahnya yang telah dipotong oleh JBA kerana tertunggak hampir RM 300.00. Maksudnya dah lama sangatlah bil air tak di bayar tu.

Pasal tunggakan air tu tak apelah, tapi yang saya nak marahnya kat anak2 ibu ini. Yelah ibu duduk sorang-sorang , tak boleh ke, bawa duduk disalah satu rumah anak-anaknya seramai 8 orang tu(ikut ceritanya). Bincanglah wahai anak-anak untuk jaga ibu. Sementara dia adalah kita berbakti , dah meninggal baru nak berbakti tak ada gunanya.

Kalau tak boleh bawa ibu ke rumah , pastikanlah duit untuk kehidupan ibu diberi agar memudahkan kehidupan. Biarlah dia selesa hidup.

Ikut cerita siibu tadi, anak-anaknya bila minta baru dibagi duit, kalau tak maka tak bagilah. Astaghifurullah, ada juga anak yang macam ni. Ingatlah wahai anak2 , duit sebanyak manapun kita bagi kat ibubapa kita, masih belum mampu untuk membalas jasa ibu yang memelihara dan membesarkan kita.

"Ya Allah Engkau Kurniakanlah aku anak-anak yang Soleh , ketika aku hidup mereka menyantuniku dan apabila aku pergi mereka mendoakan kebahagiaanku di alam sana"

Sunday, October 25, 2009

Ziarah Mersing

Semalam saya dan keluarga ke Mersing , Johor kerana menziarahi sahabat lama Cikgu Maon dan Cikgu Fazidah yang akan menyahut panggilan Allah untuk melaksanakan Ibadah Haji pada tahun ini . Insyaallah mereka berdua akan berangkat pada 11/11/2009. Moga kedua-duanya mendapat haji Mabrur.

Di dalam perjalanan pulang , kami sekeluarga singgah sebentar di rumah cikgu Sapiah untuk bertanya khabar sebab dengar ceritanya cikgu sapiah masuk wad beberapa hari lepas kerana ada sedikit masalah kesihatan. Walaupun masih belum sihat tapi beliau masih sudi bercerita pasal hal-hal sekolah untuk sama-sama difikirkan. Moga Allah berikan kesihatan kepada beliau dan semangat yang lebih untuk berbakti kepada anak bangsa.

Sekadar renungan " Wahai pelajar walaupun cikgu2 kita sentiasa sibuk dengan urusan dan kadang2 tak sihat tapi pemikiran untuk kebaikan pelajar masih tetap dihati". Itulah yang saya dapat rumuskan hasil pertemuan dengan dua orang sahabat yang amat saya hormati dalam bidang pendidikan ini.

Saturday, October 10, 2009

SIS, Layakkah kamu bercakap mengenai Islam

Kenyataan Norhayati Hj Kaprawi, aktivis Sister In Islam

Sebagai seorang Islam, saya tertanya-tanya wajah Islam bagaimanakah yang Malaysia mahukan? Negara Islam, Islam madani, Islam hadhari, atau Islam ‘hududi’?
Apa pun jenamanya, tentu yang kita mahukan adalah Islam yang adil, rahmah, berihsan, penyayang, mesra kepada orang perempuan, prihatin terhadap orang yang kurang bernasib baik dan Islam yang sentiasa bersangka baik pada manusia.
Akan tetapi, cara mahkamah syariah di Malaysia menangani kes Kartika tidak mencerminkan Islam yang kita impikan itu.
Bertambah malang lagi apabila ada orang Islam dan pemimpin-pemimpin yang mengaku memperjuangkan Islam, bersorak gembira dengan hukuman keras yang dijatuhkan terhadap Kartika.
Selama ini, ulama dan pemimpin Islam begitu petah dan rancak sekali bila berbicara tentang keadilan dalam Islam. Namun, apabila timbul masalah sebenar di dalam masyarakat, nampaknya ramai yang kelam kabut dan teraba-raba mencari sinar keadilan itu. Kelihatan sukar sekali mereka menterjemahkan konsep adil itu dalam menangani realiti kehidupan masyarakat.
Sesungguhnya, ini adalah kesalahan pertama Kartika dan beliau telah pun mengaku bersalah. Maka, mengapa dia dikenakan hukuman maksima?
Adakah lebih berat sesuatu hukuman itu, maka semakin Islam lah ia?
Bandingkan kesalahan Kartika yang tidak memudaratkan sesiapa pun dengan kesalahan mat-mat rempit dan peragut beg yang menjejaskan keselamatan orang ramai dan telah menyebabkan kematian. Dan juga dosa Kartika dengan dosa bapa-bapa tidak bertanggungjawab yang tidak membayar nafkah sara hidup anak-anaknya.
Selepas hukuman dijatuhkan, Kartika terus membayar denda RM5,000 yang dikenakan tanpa banyak soal. Justeru, adakah adil, berhikmah dan berihsan apaabila mahkamah kemudiannya menambah lagi hukuman penjara 7 hari di penjara Kajang?
Adakah orang-orang yang selama ini mengaku memperjuangkan Agama Allah dan menegakkan Negara Islam mahukan Islam yang sadis, keras dan tidak berihsan?
Lupakah mereka tentang Umar yang berihsan sekali dan tidak menghukum pencuri yang mencuri akibat kemiskinan. Lupakah mereka tentang pesanan Allah s.w.t : “Maka barangsiapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan itu, dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang.(QS. Al Maaidah: 39)
Malah, banyak lagi ayat-ayat Al-Qur’an yang memberikan peringatan yang sama seperti di Surah An-Nahl: 119, dan Al An’aam: 54, An Nahl: 125
Patutkah Jabatan Agama Negeri Pahang yang telah memasukkan Kartika ke dalam van untuk dibawa ke penjara Kajang, menukar fikiran dengan tiba-tiba dan memulangkannya semula ke rumahnya? Kemudian, ahli majlis mesyuarat kerajaan Pahang Datuk Mohd Sahfri Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan bahawa Kartika akan disebat selepas bulan Ramadan pula.
Apakah pantas Kartika dilayan seperti haiwan sarkas yang dimasukkan ke dalam sangkar, dilepaskan dan ditangkap semula sesuka hati?
Umat Islam harus jujur bertanya pada sanubari diri di bulan Ramadhan yang mulia dan penuh rahmah ini – adil dan setimpalkah hukuman serta layanan tidak berperi kemanusiaan ini ke atas Kartika?

Satu Response.... fikirkan
Inilah yang berlaku apabila orang yang bergelar Islam berhujah dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran tanpa mengetahui apa yang telah dihujahkannya. Inikah wajah-wajah yang mengaku Islam tetapi perwatakan pun tidak menunjukan keIslamannya. Islam menghukumkan rambut wanita adalah termasuk aurat dan tidak ada khilaf ulama dalam hal ini. Dalam urusan asas agama golongan ini ingkar, kemudiaan nak bercakap mengenai Islam. Alangkah malangnya golongan yang tak memelihara hak-hak agama , diberi peluang pula untuk mengulas isu agama. Pentafsiran yang mereka buat penuh dengan sikap permusuhan terhadap Islam dan syariatnya. Mereka ini bukan pembela agama bahkan adalah perosak agama.

Apakah beliau mengira hukuman yang telah dijatuhi oleh Mahkamah Syariah Pahang terhadap Kartika betul-betul maksimun. Sedangkan hukum maksimun ialah 40 sebatan dan ditambah 40 menjadikannya 80. Sedangkan hukuman maksimun dibawah undang syariah Pahang hanya 6 sebatan. Apakah Hakim telah terkilaf dalam penghakimannya?

Apakah dengan mengambil kira kesalahan pertamanya, maka beliau boleh terlepas. Jika itu hujah beliau, bagaimana dengan kes-kes bunuh, rogol, rompak, samun dan sebagainya yang perlakunya baru pertama kali melakukannya. Patutkah mereka semua patut diampunkan kerana atas alasan kesalahan pertamanya. Terlampau dangkal dan tidak berilmunya beliau berhujjah semata-mata untuk menegakkan pendirian beliau. Selepas ini ramailah pesalah akan bebas disebabkan hujjah bahawa ianya merupakan kesalahan pertama , perlu dilepaskan. Mahkamah akan menjadi sarkas hanya untuk pertunjukkan. Jenayah sudah pasti akan bertambah.

Beliau mengatakan perbuatan Kartika tidak memudaratkan sesiapa, yang bermaksud Kartika hanya memudaratkan dirinya sendiri. Hujjah apa ni............ nama sahaja intelek tetapi pemikiran tidak sebanding dengan nilai intelak. Kerana itulah kerajaan patut mengharamkan Sister In Islam melainkan mereka membuang perkataan Islam yang ada pada nama NGO tersebut. Memalukan Islam aje.

Jika mengira hujah tersebut, suruhlah kerajaan membebaskan penagih dadah yang ada didalam penjara ataupun di Pusat Serenti kerana mereka hanya memudaratkan diri mereka sendiri. Mereka tidak menyusahkan orang ramai, melainkan mereka yang melakukan jenayah kerana ketagihannya.

Kemudian mereka berhujah dengan dalil Al-Quran dalam surah Al-Maaidah ayat 39, yang bermaksud : " Barang siapa yang taubat sesudah aniaya dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Pengampun, lagi penyayang".

Apakah mereka faham makna sebenar ayat tersebut, janganlah mentafsir ayat al-Quran berdasarkan akal-akal semata. Apa yang dimaksudkan dengan ayat tersebut jika mereka bertaubat selepas melakukan sesuatu kesalahan apabila mereka telah dihukum dengan hukum yang Allah s.w.t. perintahkan yakni, betul-betul hukum Syariah.

Bukan hukum Syariah yang terdapat diMalaysia sekarang ini, yang tidak langsung menepati apa yang telah Allah s.w.t. perintahkan. Mungkin sekiranya hukuman mahkamah syariah Pahang ialah 40 atau 80 sebatan, saya pasti hakim tersebut akan menjatuhi semaksimun yang boleh.

Dalam perundangan Islam , sekiranya seseorang ditangkap dan didapati bersalah, maka hukuman perlu dilaksanakan sebagai satu usaha untuk melepaskan diri dari azab Allah di hari akhirat yang lebih pedih.
Wahai Sister In Islam janganlah mempermain-mainkan ayat-ayat Al-Quran dengan menafsirkannya dengan sesuka hati tanpa merujukkan dahulu kepada yang lebih arif tentang Al-Quran. Belajarlah al-Quran dari sumber yang muktabar.

Apakah mereka tertinggal dengan ayat 59 didalam surah An-Nissak yang mana Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud :
"Hai orang-orang yang beriman, ikutlah Allah dan ikutlah rasul dan orang-orang yang mengurus pekerjaan dari kamu. Kalau kamu berbantah-bantah tentang sesuatu (perkara), hendaklah kamu kembali kepada Allah dan rasul, jika kamu beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Demikian itu lebih baik dan sebaik-baik jalan".
Ikutlah perintah Allah dan rasulnya, begitu juga orang-orang yang memerintahi urusan kamu (ulil-amri), seperti raja, presiden, ulama-ulama dan orang-orang yang cerdik pandai. Yakni jika mereka telah bermusyawarah tentang menentukan suatu hukum yang tidak melanggar Al-Quran dan Sunnah Nabi.

Maka hukum (undang-undang) yang mereka tetapkan itu wajib kita turuti. Tetapi jika mereka menyuruh mengerjakan kejahatan seperti menipu, berdusta dan perkara-perkara yang ditegah oleh Allah s.w.t. Jika kamu berbalah didalam sesuatu perkara, hendaklah merujuk kepada orang-orang yang arif tentang hukum hakam yakni ulamak yang benar-benar berpegang pada agama bukannya ulama yang menggunakan agama untuk kepentingan dunia.
Maka hendaklah berhukum dengan perkara tersebut yang termaktub didalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. Tetapi jika tidak memperolehi keterangan yang jelas dalam kedua-duanya, hendaklah turut undang-undang umum (Qa'idah) yang tertera dalam keduanya, yakni dengan mmikirkan baik buruknya, melarat manfa'atnya.

Mereka-mereka ini menafsirkan Al-Quran seperti menafsirkan buku-buku. Mereka mempermain-mainkan hukum Allah s.w.t. diatas nama Islam tetapi sebenarnya mereka ini sesat lagi menyesatkan. Maka................ bertaubatlah kepada Allah s.w.t. kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Friday, September 18, 2009

Hari Raya .......

Tazkirah semalam yang disampaikan oleh ustaz Ayub di surau Fatimah Az-Zahra' amat menarik untuk kita renung dan fikirkan. Beliau memetik kata2 Imam Anas bin Malik mengenai hari raya iaitu selain dari dua hari raya yang kita biasa dengar dan rayakan , ada lima lagi hari raya yang perlu tahu. Hari raya adalah hari yang menggembirakan dan sebagai orang beriman kita perlu hayati apa maksud kegembiraan yang sebenarnya.

Menurut Imam Anas bin Malik ,hari raya pertama kepada orang mukmin ialah kita lalui setiap hari tanpa melakukan dosa dan maksiat terhadap Allah. Alangkah bahagianya hidup seseorang mukmin sekiranya setiap hari hidupnya dipelihara Allah dari dosa. Kedua, adalah hari dimana seorang mukmin sempat bertaubat sebelum maut menjemput. Maksudnya kita bertemu Allah dalam keadaan insyaallah Allah ampunkan dosa kita. Ketiga, hari dimana kita dikebumikan dan kita terlepas dari azab kubur. Alangkah bahagia dan gembiranya kita sepanjang berada di alam Barzakh. Keempat, hari dimana kita dapat melintasi titian sirat. Apabila kita berjaya melepasi titian sirat, kita memperolehi kebahagiaan yang kita dambakan iaitu syurga Allah. Dan kelima, hari kita dapat bertemu dengan Allah. Masyaallah itulah hari raya yang paling hebat bagi kita orang mukmin apabila dapat bertemu kekasih yang selalu kita rindukan iaitu Allah Rabbu Jalil.

Diakhirnya , ustaz Ayub menekankan kita perlu muhasabah apakah kita yang setiap malam ke surau melaksanakan ibadah sepanjang Ramadhan ini diterima amalan. Bimbinglah hati kita supaya tak ada riya', ujub , sombong dan takbur yang boleh merosakkan amalan kita.
Ya Allah Engkau terimalah amalan kami

Tuesday, September 8, 2009

Menangani kejemuan (Al-Futur) dalam Dakwah

Artikel ini ana petik dari blog sahabat ana iaitu Ust Zuridan Daud , Pensyarah UMP. Ana tujukan khas kpd insan yang menggelarkan dirinya anak didik ust. Siapa gerangannya pun ana tak tahu , tapi ana harap artikel ini sediki sebanyak dapat membangkitkan semangat dakwah yang kadang-kadang mengalami zaman kelesuan. Kekadang matlamat dakwah tak kesampaian menyebabkan kita merasa lemah dalam perjuangan tapi ingatlah berjaya atau tidak dakwah kita, usaha yang kita curahkan dalam medan dakwah ini pun sudah berpahala disisi Allah. Jangan kita mudah frust , sebab apa yang kita laksanakan ada meritnya disisi Allah.


Pendahuluan
Manusia diciptakan Allah Taala dengan pelbagai sifat dan tingkahlaku yang menunjukkan betapa berhajatnya mereka kepada bantuan dan pertolongan. Sifat-sifat seperti resah gelisah, takut, kecewa, bosan, malas dan sebagainya adalah gambaran kelemahan diri manusia itu sendiri yang diciptakan sebagai hamba Allah. Kelemahan dan sifat serba kekurangan ini boleh mendedahkan manusia kepada keadaan murung dan berputus asa yang akhirnya akan membawa mereka kepada hilang pergantungan dengan rahmat Allah Taala. Sabda Rasulullah s.a.w:
إن لكل عمل شِرَّة، ولكل شِرَّة فترة
Maknanya: “Sesungguhnya bagi setiap amalan ada masa bersungguh(cergasa) dan setiap kecergasan ada masa jemu...”. Hadis riwayat Ahmad, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al-Tirmizi.

Suasana persekitaran, pergaulan, kejahilan, kecintaan kepada dunia dan tiadanya murabbi adalah antara faktor kemurungan dan kebosanan dalam melaksanakan perintah Allah Taala. Ia samada berkaitan dengan ibadah mahupun dalam kerja-kerja dakwah. Keadaan ini adalah perlu diberikan perhatian kerana bimbang ia akan menjadikan seseorang itu hilang rasa nikmat beribadah dan berjuang di jalan Allah. Kertas kerja ini akan memberikan fokus perbincangan kepada kebosanan di dalam amal Islami yang sering melanda amilin dalam dakwah yang akhirnya menjejaskan gagasan yang telah digariskan di dalam perjuangan.

Definisi ’Al-futur’.
Menurut Mukhtar Al-Sihhah, Al-Futur itu bererti lemah, tumpul. Manakala Al-Raghib Al-Asfahani di dalam Mufaradat Al-Quran menyatakan bahawa erti Al-Futur ialah diam selepas bergerak cergas, lembut selepas keras dan lemah selepas kuat.

Ibnu Hajar rahimahullah berkata bahawa Al-futur ialah:

" الملال استثقال الشيء، ونفور الناس عنه بعد محبته، وهو داء يصيب بعض العباد والدعاة وطلاب العلم، فيضعف المرء ويتراخى ويكسل، وقد ينقطع بعد جد وهمة ونشاط. وفي القرآن الكريم قال الله تعالى مثنيا على الملائكة: [ يسبحون الليل والنهار لا يفترون ]
Maksudnya:Bosan, berat untuk melakukan sesuatu dan orang lari darinya selepas awalnya suka kepadanya. Ia adalah penyakit yang menimpa sebahagian hamba, para daie dan penuntut ilmu. Seseorang itu akan jadi lemah, bertangguh dan malas. Seterusnya meninggalkan dari melakukan sesuatu selepas awalnya ia bersungguh dan cergas. Di dalam Al-Quran Allah Taala memuji para MalaikatNya dengan berfirman: (( Mereka (para Malaikat) bertasbih malam dan siang tanpa jemu )).

Sebab-sebab Al-Futur dalam Dakwah.
Bagi seseorang yang terlibat dengan gerakan dakwah ia tidak boleh lari dari sifat sebagai manusia biasa yang terdedah kepada kebosanan dan kejemuan dalam dakwah. Bahkan para sahabatpun ada yang bertanya kepada Rasulullah s.a.w bilakah kemenangan akan tiba kerana sudah bosan dengan tentangan hebat dari golongan musyrikin. Dalam dakwah kebosanan berlaku samada akibat dari kelewatan mendapat kemenangan atau berpunca dari terjadi berbagai ujian yang berat kepada pejuang Islam. Allah Taala berfirman dalam surah Al-Taubah ayat 42:
Yang Maksudnya: Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta”.

Kebosanan dan kejemuan dalam dakwah adalah berpunca dari dua faktor utama iaitu faktor-faktor dalaman dan faktor-faktor luaran:

A. Faktor-faktor dalaman
1) Kejahilan yang menimbulkan keraguan kepada kesahihan tanzim.
2) Lemah amal ibadah.
3) Kurang mengamalkan sunnah dalam kehidupan harian.
4) Berlumba memperolehi populariti dalam dakwah.
5) Tidak berdisiplin dan kerja tidak tersusun.
6) Sentiasa berburuk sangka sesama ikhwah.
7) Tidak menghadiri tarbiah.
8) Tidak menghadiri aktiviti jamaah.
9) Tidak bersederhana/melakukan sesuatu secara melampau.
10) Tiadanya aktiviti Istirahah Al-Nafs.

B. Faktor-Faktor Luaran.
1) Jamaah tidak memberikan peningkatan kepada diri.
2) Ikhwah dalam jamaah tidak bersifat terbuka.
3) Tanzim yang bercelaru.
4) Aktiviti yang membosankan.
5) Kepimpinan yang tidak memberikan contoh yang baik.
6) Perpecahan dalam jamaah.
7) Serangan bertubi-tubi dari musuh.
8) Kemewahan hidup yang menamkan rasa selesa dengan apa yang ada.
9) Pengaruh wanita.
10) Pengaruh keluarga dan anak-anak.
11) Tekanan di tempat kerja.
12) Kekalahan dalam peperangan dengan musuh.

Faktor-faktor di atas adalah penyebab kepada timbulnya Al-Futur di dalam diri pejuang-pejuang Islam. Sebagai contoh ialah kekalahan, ia boleh menyebabkan hilang keyakinan untuk meneruskan perjuangan seperti berlaku di dalam perang Uhud. Apabila umat Islam ditimpa kekalahan, ramai yang mula kecewa, hilang keyakinan dan rasa bimbang dengan masadepan Islam. Lalu Allah Taala menjelaskan sendiri mengapakah kekalahan berlaku dengan firmanNya:
Yang maksudnya: Dan Mengapa ketika kamu ditimpa musibah (pada peperangan Uhud), padahal kamu Telah menimpakan kekalahan dua kali ganda kepada musuh-musuhmu (pada peperangan Badar), kamu berkata: "Darimana datangnya (kekalahan) ini?" Katakanlah: "Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri". Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Dan apa yang menimpa kamu pada hari bertemunya dua pasukan, Maka (kekalahan) itu adalah dengan izin (takdir) Allah, dan agar Allah mengetahui siapa orang-orang yang beriman. Surah Ali-Imran : 165-166.
Dengan turunnya ayat di atas barulah para sedar bahawa kekalahan yang berlaku adalah berpunca dari kelakaun mereka sendiri yang tidak menuruti arahan Rasulullah s.a.w. Lantas selepas daripada itu mereka tidak lagi mengulangi kesalahan yang sama dan akhirnya Allah Taala kurniakan kemenangan dengan pembukaan Kota Mekah yang berlaku secara aman.

Penyelesaian.
Bagi menyelesaikan dan merawat penyakit Al-Futur yang menimpa ahli jamaah Islam maka terdapat beberapa tip yang boleh dijadikan sebagai panduan iaitu:

1) Membaca Al-Quran yang mengisahkan kesusahan perjuangan Anbiya.
2) Membaca Sirah Rasulullah s.a.w.
3) Membaca sejarah pejuang Islam masa silam.
4) Solat berjamaah.
5) Tingkatkan amalan sunat.
6) Hidupkan sunnah dalam kehidupan.
7) Meninggalkan amalan makruh.
8) Kurangkan menonton TV.
9) Selalu bersama solihin.
10) Hadiri majlis ilmu.
11) Selalu berhubung dengan ahli jamaah.
12) Amalkan pengurusan diri dan berdisiplin.
13) Menjaga masa.
14) Kreatif mempelbagaikan aktiviti jamaah.
15) Mengamalkan kesatuan fikrah dan kesatuan amal.
16) Libatkan semua peringkat ahli jamaah Islam dengan tarbiah.

Kesimpulan.
Para Qiadah dalam jamaah Islam seharusnya bersifat peka terhadap perkembangan di kalangan ahli-ahli jamaah Islam yang mempunyai tingkah laku dan kecenderungan yang pelbagai. Kebijaksanaan qiadah amat perlu bagi memastikan faktor-faktor yang membawa kepada Al-futur dalam dakwah dapat ditangani dengan sebaiknya agar intima di dalam jamaah bukan sahaja kerana kebenaran yang dibawa tetapi kerana keseronokan bersama-sama memperjuangkan Islam. Qiadah yang tidak sensitif dengan perkara-perkara seumpama ini akan membawa kepada kecenderungan ahli jamaah meninggalkan perjuangan Islam.

Saturday, September 5, 2009

Inikah Akhlak Islam



Melihat kepada sikap dan tingkahlaku sebegini, ianya amat memalukan Islam. Budaya perbincangan sebegini bukanlah cara Islam. Sikap2 inilah menyebabkan Islam dipandang hina dan masyarakat bukan Islam semakin menjauhi Islam.

Wahai insan2, adakah kamu golongan yang betul-betul sayangkan Islam, dimana sikap berani kamu ketika byk surau dan masjid diruntuhkan sewaktu waktu dahulu di negeri Selangor ini .Di sini saya senaraikan beberapa masjid dan surau yang telah dirampas, di sita dan di roboh semasa pentadbiran Selangor di bawah pemerintahan dahulu.

• Surau Ar Rahmah, Sekyen 8/A, Shah Alam
• Surau di Berembang, Ampang
• Surau Jubli Perak, Hulu Langat
• Surau Al-Ikhwan, Puchong Perdana
• Surau Fatima Al-Zahra, Taman Kosas;
• Masjid Al Hidayah Kelana Jaya,
• Masjid Al Munawwarah Shah Alam,
• Surau Ar Rasyidin Gombak dan
• Masjid Darul Ehsan Subang Jaya

Menangis ahli jemaah mempertahankan surau dan masjid dari dirobohkan tetapi tetap dirobohkan , dimana kamu ketika itu...... kenapa kamu semua tidak menggunakan keberaniaan kamu untuk mempertahankan rumah Allah.

Kepada yang bukan Islam , fahamilah ini , ini bukan akhlak Islam. Islam amat mementingkan perbincangan yang penuh dengan unsur toleransi bagi mencapai keputusan yang terbaik untuk semua.

Wednesday, September 2, 2009

Thursday, August 27, 2009

Isu arak.. Kartika redha disebat

Mengikuti isu sebat kesalahan minum arak yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah Kuantan menyebabkan hati rasa terkilan sedikit dengan persepsi masyarakat terhadap institusi mahkamah syariah. Sehingga Pak Menteri turut memberi pandangan tetapi pandangan seolah-olah cuba menolak sabitan hukum tersebut. Sehingga masyarakat menganggap hukum sebat tersebut adalah zalim . Adakah patut alasan tidak mempunyai kepakaran dalam hukum sebat cara syariah menyebabkan hukuman tersebut ditangguhkan.

Dah 52 tahun kita dah merdeka , tapi mahkamah syariah masih terkebelakang dari segi kuasa dan perlaksanaan hukum. Kita dok agung-agungkan negara kita negara Islam tpi undang-undang Islam kat mana kedudukannya bahkan ada hukuman yang disabitkan boleh dibicarakan , diperlekehkan di dalam media massa. Kalaulah ini terjadi pada mahkamah biasa pastikan akan dakwaan menghina mahkamah. Itulah hakikat negara Islam Malaysia kita.

Bagi saya isu ini merupakan satu peluang untuk kita perlihatkan indahnya undang-undang Islam. Walaupun hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah Kuantan masih tidak mengikut piawaiaan hukum Islam tetapi sekurang-kurangnya kita boleh membentangkan kepada umum akan hakikat hukuman dalam Islam iaitu bukan untuk mendera akan tetapi untuk mendidik. Penjelasan dari Tuan Guru Haji Hadi amat menarik untuk kita lontarkan kepada masyarakat :
Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam, kerana mengikut Islam sebatan ini perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak. Sebatan juga tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.

Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi. Aspek pencegahan inilah yang perlu ada dalam melaksanakan hukuman dalam undang-undang Islam.

Ianya memerlukan pindaan supaya proses undang-undang Islam yang adil dapat dilaksanakan. Oleh yang demikian, kita meminta supaya pihak berkuasa tidak gopoh dalam pelaksanaan itu sehingga memberi gambaran salah mengikut syariat Islam. Dalam masa yang sama kita berharap supaya wanita yang disabitkan itu bertaubat kerana Allah Maha Pengampun dan Penyayang.

Apa yang seharusnya berlaku ialah arak haruslah di haramkan penjualannya secara menyeluruh terlebih dahulu kepada semua orang Islam. Masyarakat dan kerajaan juga perlu dididik supaya faham bahawa arak adalah haram di sisi agama Islam.

Haramnya arak adalah tidak mengira tempat samada restoran kecil atau besar, atau hatta di dalam rumah sendiri. Menjalankan hukuman terhadap peminum arak tanpa menghapuskan puncanya adalah seumpama menghadapi nyamuk aedes dengan menamparnya sahaja, tetapi longkang-longkang dibiarkan berselerak sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk yang membawa denggi !


Lontaran pendapat sebeginilah yang perlu kita utarakan agar keinginan masyarakat untuk memahami perundangan Islam lebih tinggi dan pandangan masyarakat bahawa undang-undang Islam zalim dapat dikikis. Undang-undang Islam dikatakan zalim disebabkan kejahilan masyarakat bukannya batang tubuh undang-undang itu sendiri. Apabila roh pensyariatan undang-undang Islam difahami , saya yakin bukan setakat orang Islam yang menyokong bahkan tak mustahil orang bukan Islam akan turut sama menyokongnya.
Wahai Pak Menteri , latihlah jurusebat mengikut syariat , buatlah penguatkuasaan yang tegas terhaap kesalahan syariah ,jangan dok memberi ulasan yang kadang-kadang menyebabkan orang ketawa kepada kita .

Friday, August 21, 2009

Jangan sia-siakan anugerah ini

Ramadhan satu anugerah dari Allah. Berpuasa didalamnya bukan hanya satu kewajipan semata-mata tetapi ianya adalah perlu dilaksanakan dengan penuh rasa kesyukuran kerana diberi kesempatan oleh Allah untuk kita hidup di bulan yang penuh dengan fadhilat ini.
Anugerah Ramadhan ini perlu kita letakkan pada tempat yang sepatutnya dalam hati masing-masing. Sekiranya di dunia ini kita dikurniakan anugerah sebagai pelajar terbaik , ahli sukan yang hebat atau mungkin hanya tempat ketiga kejohanan sukan sekolah , kita pasti meletakkan anugerah (medal) kita itu di tempat yang mulia seperti di atas meja, digantung di dinding dan sebagainya. Kita takkan biarkan ianya bersepah-sepah dan di tendang ke sana- kemari. Begitulah bernilainya anugerah yang diberi oleh manusia kepada.
Apakah anugerah yang diberikan oleh Khalik kita yakni Allah ini nak kita sia-siakan. Hargailah ia dengan penuh keimanan dan pengharapan dan jadikan Ramadhan inilah yang terbaik untuk kita. Untuk menjadikan anugerah ini bernilai kita perlu buat perancangan yang rapi agar ianya tidak berlalu begitu sahaja. Moga-moga kita semua mendapat anugerah graduan ramadhan yang terhebat dari Khalik kita.
Untuk jadual muhasabah diri sempena Ramadhan , boleh rujuk blog surau fatimah az-zahra' dialamat http://suraufatimahazzahra.blogspot.com/

Sunday, August 9, 2009

Kenali H1N1

viral novel influenza type A H1N1. ianya berasal dr virus avian flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi @ khinzir dan telah bergabung dengan swine flu (yg sepatutnya hanya menjangkit ternakan babi sahaja) dan telah evaluasi (mutasi) untuk penyesuaian diri di dalam 'host' yg lebih tinggi di dlm rantaian makanan @ manusia. dan semasa di dlm badan manusia, sekali lagi ia berevolusi supaya ia menjadi 'air born' dan menjangkit dr manusia kpd manusia.

jangka hayat virus

Oleh kerana ia adalah virus yang air born, ia hanya boleh bertahan di udara selama 2 hingga 8 jam sahaja. jika selepas tempoh tersebut ia idak mendapat perumah @ host( badan manusia) ia akan mati.

Maka bilik yang dibiarkan selama 24 jam dengan air ventilation yg baik....akan 'bersih' dr virus tersebut.

Apa yg perlu tahu ?

Asal virus ini

Sebenarnya telah terdapat outbrake di US sebelum terjadi outbrake di mexico tp tidak dilaporkan kpd WHO. kemungkinan outbrake ini telah dikesan dan US mahu 'baling batu sembunyi tangan' lalu tercetus la outbrake di mexico.

virologi virus H1N1

incubation period yg singkat pada purata 2 hari dgn julat 1 - 4 hari
ini bermakna ia cepat menyerang badan manusia setelah ia menjangkit pesakit
pesakit akan menunjukkan simptom selepas 1 hari dijangkit paling cepat dan selewat2nya hari ke-4
H1N1 sebenarnya adalah selsema biasa namun kpd pesakit yg berisiko, ia dapat membunuh. jika pesakit adalah seorang yg normal, ia hanya akan memberi kesan seperti demam selsema biasa dan batuk.

cara serangan

virus ini boleh disebarkan melalui batuk, bersin dan percakapan
virus ini akan menyerang sistem pernafasan ( seperti selsema burung dan SARS)
peringkat awal, ia hanya pada 'trakea' jika tidak mendapat rawatan awal, ia akan menyerang paru2 dan boleh menyebabkan kematian akibat 'lung collapse'
ia amat merbahaya kpd golongan yg berisiko tinggi

siapa yang berisiko
1.orang yg ada masaalah 'obesiti' @ gemok
2. perempuan yg mengandung
3 .orang yg ada astmatic
4 . orang2 yg bermasalah dgn sistem imunisasi ( menjalani 'operation yg besar', kanak2 yg belum cukup suntikan imunisasi, golongan2 yg rendah tahap imuniti eg. HIV ext.)
* kematian yg telah dilaporkan terdiri drpd golongan2 di atas


simptom2

day 1 - rasa kurang sihat, tak bermaya
day 2 - selsema, batuk dan demam yg kekal ( demam tidak turun walaupun telah mkn ubt demam)
day 3 - rasa kurang selesa di bahagian dada dan sesak nafas
day 4 - sakit dada yg teruk........jumpa doktor dengan segera.......

day 5 and above lung collapse @ koma



langkah2 kawalan
1 - golongan2 yg berisiko, elakakn drpd kesesakan ( kawasan yg padat dgn orang ramai)

2 - menjaga kebersihan diri, basuh tangan selalu dan dgn betul, jaga kebersihan rumah dan persekitaran

3 - elakkan diri jika terdapat 'orang batuk, bersin dan kurang sihat'

4 - jika kurang sihat, elakan diri dr beraktiviti (sosial dan berkumpulan)

5 - jika kurang sihat dan ada ILI ( influenza light illness @ selsema biasa) jgn hadirkan diri di kawasan orang ramai. jika terpaksa, pakai 'mask' (sekurang2 nya 3 ply mask)

6 - utk org yg sihat, elakkan dr kawasan yg padat.

7 - jika ada tanda2 simptom diatas, segera ke hospital untuk pemeriksaan dan rawatan

8 - jika sihat, jgn ke hospital atau klinik utk 'checkup' kerana di kawasan tersebut mengandungi bnyk virus.

9 - tak perlu ambil anti-viral @ apa2 ubt influenza!!!!!!!!!!. jika sihat dan mengambilnya, akn mengakibatkan resistan kpd vaksin @ ubt2 untuk merawat jika terkena jangkitan. ini adalah kerana berlakunya resistansi virus terhadap persekitaran badan yg telah mengambil ubt2 tersebut terlebih awal.

10 - vaksin hanya akan 'wujud' seawal2nya pada oktober dan hanya utk 'frontliner' shj. dan utk awam selewat2nya pada 2010.

11 utk makluman, influenza test hanya dijalankan di 2 makmal shj di malaysia. mengambil masa 6 jam utk run test kpd 1 batch sample. jika klinik menyatakan mereka boleh jlnkan ujian, itu tidak betul. tak perlu ambil suntikan seasonal influenza kerana ia tidak berkaitan.

12 - tahap kesedaran dan pengetahuan yg tinggi amat perlu utk kita sama2 menghadapi outbreak ini. sama2lah kita berdoa kpd ALLAH s.w.t agar bala ini cepat berlalu.
Amin.

Ini adalah sumber dr taklimat H1N1 oleh pengarah kawalan penyakit berjangkit dr kem. kesihatan m'sia

Saturday, August 8, 2009

Doa hindari H1N1

Diambil dari blog ustaz abdullahbukhari


Di sini saya ingin cadangkan beberapa doa yang boleh kita amal bersama untuk menghindarkan makhluk Allah yang bergelar H1N1 ini,


1- Kita perlu memba 3 Qul. Penekanan yang boleh diberikan ialah pada surah al-Falaq ayat yang pertama dan kedua. Ayat itu bermaksud:

Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, "Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; (al-Falaq[113:1-2]).

Makhluk jahat yang dimaksudkan oleh Allah di dalam ayat ini terlalu umum dan boleh merangkumi apa sahaja termasukkan penyakit yang sedang bermaharajalela sekarang ini.
Apa yang pasti, pembacaan serta penghayatan kepada maksud Syarri Ma Khalaq ini hanya akan benar-benar difahami sekiranya kita benar-benart memahami maksud yang cuba disampaikan oleh Allah. Mari kita renung tafsiran 2 ayat ini yang dibawa oleh HAMKA di dalam Tafsirnya , Tafsir al-Azhar:

AI-Falaq ada juga diartikan dengan peralihan. Peralihan dari malam ke siang, peralihan dari tanah yang telah sangat kering karena kemarau, lalu turun hujan, maka hiduplah kembali tumbuh-tumbuhan. Peralihan dari biji kering terlempar ke atas tanah, lalu timbul uratnya dan dia memulai hidup. Maka ber¬selindunglah kita kepada Tuhan, dalam sebutanNya sebagai RABB, yang ber¬arti mengatur, mendidik dan memelihara; supaya berkenanlah kiranya Tuhan memperlindungi kita, dari kemungkinan-kemungkinan bahaya yang terkandung pada pergantian siang dan malam atau peralihan musim.

"Dari kejahatan apa-apa yang telah Dia jadikan."(ayat 2). Semua makhluk ini Allahlah yang menciptakannya; baik langit dengan segala matahari, bulan dan bintang gemintangnya, sampai kepada awan-awannya yang berarak. Atau bumi dengan segala isi penghuninya, lautnya dan daratnya, bukitnya dan lurahnya. Semuanya adalah ciptaan Tuhan, sedang kita manusia ini hanyalah satu makhluk kecil saja yang terselat di dalamnya. Dan segala yang telah dijadi¬kan Allah itu bisa saja membahayakan bagi manusia, meskipun sepintas lalu kelihatan tidak apa-apa.

Hujan yang lebat bisa menjadi banjir dan kita ditimpa celaka kejahatan banjir; hanyut dan tenggelam.


Panas yang terik bisa menjelma menjadi kebakaran besar; dan kita bisa saja turut hangus terbakar.

Gunung yang tinggi yang sepintas lalu menjadi perhiasan alam keliling dan penangkis angin dan ribut, bisa runtuh dan longsor, kita pun mati terhimpit dalam timbunan tanah..

Lautan yang luas dapat kita layari. Tetapi kapal yang kita tumpang bisa saja dihantam badai, tiang patah, atau tersandung kepada gunung salju, kapal pun tenggelam, kita pun mati.

Naik kapal udara adalah alat perhubungan yang paling cepat di zaman moden ini. Bisa saja awan sangat tebal sehingga tidak dapat ditembus oleh penglihatan, sehingga tiba-tiba kapalterbang terbentur[1] kepada gunung; dia pun hancur dan kita pun turut hancur di dalamnya. Atau sangat keras badai di laut sehingga kapal udara itu tidak dapat mengatasinya, dia pun tenggelam dan kita pun turut tenggelam ke dalam perut lautan.

Bermain-main di bawah pohon kayu besar. Tiba-tiba angin puyuh datang berhembus, pohon itu tumbang, kita mati dihimpitnya.

Naik keretapi yang ter¬gelincir relnya, sehingga jatuh dan hancur. Naik mobil yang tiba-tiba tidak ter¬kendalikan, sehingga masuk ke dalam lurah.

Sedang kita enak-enak berjalan di jalan raya, tiba-tiba ada orang mengamuk, mana yang bertemu ditikamnya, kita pun kena.

Kompor[2] minyak sedang orang perempuan bertanak di dapur, tiba-¬tiba meletus. Perempuan yang tengah bertanak itu dikeluyut minyak tanah, ter¬bakar dan mati.

Orang sedang naik sepeda[3] kencang, tiba-tiba terbentur ke batu besar, terlempar badannya, kena tonggak kawat, pecah kepalanya dan mati.

Maka semua yang dijadikan Allah itu mungkin saja ada bahayanya, yang tidak kita sangka; Januari 1973 meletus gunung di Iceland dengan tiba-tiba padahal menurut penyelidikan ahli-ahli sudah 7000 tahun gunung itu tidak berapi lagi. Kita manusia ini hanya satu makhluk kecil saja hidup di antara makhluk Allah yang lebih besar dan lebih dahsyat.

Sepaku kecil yang terlepas daripada terompah orang di jalan raya. Apalah artinya sepaku kecil itu. Tiba-tiba terpijak di kaki seorang yang sedang berjalan kaki, karena kebetulan dia tidak memakai alas kaki. Sepaku itu berkarat dan karatnya itu berbisa. Dia terpijak oleh telapak kaki, lalu pada luka kecil itu timbul infeksi keracunan darah. Tidak lama kemudian matilah orang yang kena infeksi itu setelah paku kecil yang bercampak di tengah jalan yang tidak berarti itu.

Sebab itu maka dapatlah dikatakan bahwa di mana-mana ada bahaya. Kita tidak boleh lupa hal ini. Tuhan Allah sebagai Pencipta seluruh alam Maha Kuasa pula menyelipkan bahaya pada barang-barang atau sesuatu yang kita pandang remeh. Oleh sebab itu di dalam ayat ini kita disuruh memperlindung¬kan diri kepada Tuhan dalam namanya sebagai RABB, penjaga, pemelihara, pendidik dan pengasuh, agar diselamatkanlah kiranya kita daripada segala bahaya yang mungkin ada saja di seluruh Alam Yang Tuhan Ciptakan.

KESIMPULANNYA: Semua erkara yang menjadi ancaman kepada manusia dikategorikan di bawah ayat kedua surah al-Falaq, termasuklah wabak sekarang ini.

2-Doa baginda Rasulullah SAW yang masyhur:

بسم الله الذي لايضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

[Dengan nama Allah yang tidaklah memudharatkan bersama NamaNya segala sesuatu yang ada di bumi dan langit , Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.(3 kali)]

Kata Rasulullah saw: Barangsiapa membacanya sebanyak tiga kali ketika pagi dan petang hari, maka tidak ada sesuatu pun yang membahayakan dirinya.”

HR. Abu Dawud 4/323, At-Tirmidzi 5/465, Ibnu Majah dan Ahmad. Lihat Shahih Ibnu Majah 2/332,- rujuk Hisnul Muslim.

SEMOGA DENGAN MENGAMALKAN 2 PERKARA DI ATAS DAPAT MENGHINDARKAN KITA DARIPADA MUSIBAH H1N1 YANG SUNGGUH MENGRIKAN INI.

Thursday, August 6, 2009

Sekadar untuk difikirkan

Influenza H1N1 @ selsema babi ialah merupakan selsema biasa yang terkena pada babi dan ianya tidak membawa mudarat pada babi. Tetapi apabila ianya terkena pada manusia ianya memberi mudharat yang amat besar.
Persoalannya kenapa selsema yang biasa terkena pada babi boleh berpindah kepada manusia pula? Pelbagai teori dan pendapat sains didedahkan kepada kita semua berhubung penularan penyakit bahaya ini. Kita terima semua penemuaan-penemuan itu sebab setakat itu sahaja kemampuan akal manusia .
Namun sebagai orang Islam , kita perlu juga melihat perkara ini menurut kacamata agama. Segala yang terjadi sudah pasti datang dari Allah untuk kita sebagai orang beriman fikir dan hayati.
Firman Allah SWT : “ Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat2 Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat ( tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat2 Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang2 yang lalai”. (Surah al-a’raf, 179).
Di dalam ayat diatas Allah meletakkan golongan ahli neraka ialah golongan yang diberi berbagai kelebihan tetapi kelebihan tidak digunakan untuk membesarkan Allah bahkan banyak antara mereka yang ingkar perintah Allah. Diakhirnya Allah menyatakan bahawa mereka itu seperti binatang ternakan bahkan lebih teruk dari itu lagi.
Apakah binatang yang paling teruk dimuka bumi Allah ini. Tak dapat tidak sudah tentu babi. Mungkin Allah nak tunjukkan pada kita semua bahawa sikap, sifat dan perangai kita ada unsur-unsur seperti binatang yang paling teruk itu , maka Allah mentakdirkan panyakit itu terkena pada manusia.
Mungkin ada yang bertanya kenapa orang Islam dan beriman turut terkena penyakit ini. Kita mesti ingat bala dan ujian Allah di dunia ini akan terkena kepada seluruhnya tanpa terkecuali samada beriman atau kufur . Apabila kita berada diakhirat nanti barulah ada pembahagian yang beriman akan ke syurga manakala yang kufur ke neraka Allah .Fikir-fikirkanlah.

Wednesday, August 5, 2009

H1N1 , satu peringatan Allah

Hari ini jumlah kematiaan disebabkan kes H1N1 telah meningkat ke 14 korban. Mangsa terbaru kanak2 6 tahun dari Kuantan Pahang.
Apabila penyakit ini mula-mula ditemui di Mexico sehingga menyebabkan dunia keluh kesah , saya secara peribadi tidak yakin penyakit ini akan sampai ke Malaysia sebab kerajaan kita amat yakin dengan sistem kawalan penyakit yang telah dilaksanakan. Tetapi rupanya perancangan Allah mengatasi usaha kawalan dan rancangan manusia. Iktibarnya jangan sombong dengan kehebatan kita sebab ada kuasa yang lebih hebat. Jangan suka mendabik dada dengan kehebatan usaha kita sehingga seolah-olah segala usaha kita tidak ada hubungkait dengan Allah.
Amat malang , negara yang diperintah oleh seorang Islam tidak mengambil pengajaran bahawa penyakit ini merupakan ujian bala dari Allah. Melihat kepada statistik korban dan pesakit yang semakin meningkat , sepatutnya seruan umum dibuat kepada rakyat supaya mengadakan solat hajat dan qunut nazilah supaya kita terselamat dari penyakit yang merupakan bala dari Allah.Terlalu banyak dosa yang kita biarkan ianya berlaku yang mengundang kemurkaan Allah.
Sekolah saya ditutup operasi selama 7 hari disebabkan terdapat kes positif H1N1. Sebelum arahan penutupan premis dikeluarkan oleh Jabatan kesihatan negeri, pelajar dan guru masing-masing risau dan memakai mask. Kami seolah-olah berada di Zon perang. Semuanya bertopeng.Ini dilakukan bagi mengelakkan jangkitan H1N1 yang kita difahamkan tiada vaksin yang ditemui buat masa sekarang.
Dalam tazkirah saya di surau selepas solat hajat, saya jelaskan kita tak perlu takut sekiranya takdir Allah kita mati disebabkan penyakit H1N1, tetapi kita perlu risau apa yang akan berlaku selepas kita mati. Oleh itu buat persediaan secukupnya , samada kita selamat atau tidak dari penyakit merbahaya ini, yang pastinya kita pasti akan mati. Saya bimbang apabila penyakit ini telah reda, kita akan rasa mati semakin jauh dari kita dan kita akan terus alpa terhadap tanggungjawab terhadap Allah. Ingatlah Allah sayang pada kita semua sebab itu Allah datangkan ujian ini. Moga hubungan kita semakin rapat dengan Allah

Sunday, July 19, 2009

Program Haloqah SMSSI



Alhamdulillah melihat kesungguhan Ex-SMSSI bertungkus lumus mempersiapkan diri untuk terlibat dalam program Haloqah untuk adik2 SMSSI pada 25- 26 Julai 2009. Membaca entry Intan , walaupun sibuk ngan urusan pembelajaran di UIA tpi masih mampu menyediakan diri untuk hadir dan terlibat secara aktif dalam program Haloqah tersebut amat terkesan di hati ustaz. So, ustaz harap ramai yang akan turun untuk membantu menjayakan program tersebut . Moga usaha yang dilakukan tanpa memikirkan ganjaran duniawi ini mampu menjadi wasilah untuk Allah mempermudahkan urusan kita di dunia dan akhirat.

Ustaz doakan program yang dirancang dapat dilaksanakan dengan lancar dan mencapai matlamatnya . Insyaallah ustaz turut sama berada di sana tpi lewat sikit sebab ada program rasmi skolah pada hari sabtu.So, petang sabtu insyaallah kita semua jumpa di SMSSI.

Saturday, July 11, 2009

Islam For All

Pada khamis lepas, saya dihantar pihak sekolah ke SEminar Perbandingan Agama di Kolej Sultan Ahmad Shah , Kuantan. Satu seminar yang amat bermanafaat untuk umat Islam dan sesiapa yang terlibat dalam bidang dakwah.
Pembentangan kertas kerja adalah dari bekas-bekas penganut Agama Kristian Khatolik , Protestan dan Hindu serta pendedahan tentang agama yahudi oleh pensyarah KIPSAS.
Penerangan ilmiah oleh saudara LIm Jooi Soon (bekas protestan) dan TN . Haji Ayub Abdullah( bekas Khatolik) amat jelas dan lebih meyakinkan kita semua akan kebenaran Islam yang dibawa oleh nabi Muhammad SAW. Pada sebelah petang , dibentang pula kefahaman agama Hindu oleh Saudara Shah Kirit. Kesemua pembentangan adalah amat ilmiah , penuh dengan fakta yang mampu kita gunakan untuk berdakwah diluar kepompong masyarakat melayu.
Kaedah dakwah yang sempit menyebabkan manusia tak nampak indah dan benarnya Islam.Dan amat malang bila masyarakat menyamakan Islam dengan Melayu.... lagilah nampak Islam tu tak comel sebab banyak sikap yang negetif terpalit dengan masyarakat melayu.Hakikatnya , Islam is not exclusively for Malay but Islam is For ALL. Oleh itu kepada kita yang melayu Islam ni , beramallah dengan Islam yang sebenar agar masyarakat lain nampak indahnya Islam dalam diri kita.

Thursday, July 9, 2009

KEM BERSEPADU SBP PAHANG

Minggu lepas , saya terlibat sebagai fasilitator untuk Kem Bersepadu SBP Pahang. 6 Sekolah terlibat iaitu SBPIK, SBPIP, SBPIT,SEMSAS, SHAH dan SEMESTA.Kem diadakan di Pusat Ko-Ku Tanjong Gosong , Pekan.

Pada Tahun ini , program yang dilaksanakan lebih tersusun dan penglibatan AJK kerohaniaan lebih dirasakan kehadiran. Yang menariknya , AJK kerohaniaan diberi satu station untuk dilaksanakan praktikal ibadah dalam Islam. Disamping peserta terlibat dengan aktiviti2 seperti Flying Fox, Water Confident, Kayak , Ikhtiar hidup, peserta mesti melaksanakan praktikal seperti Tayammum, solat jenazah, Solat Jamak dan Qasar serta mengambil wuduk dalam keadaan air yang sedikit.

Apa yang menyebabkan kami (fasilitator kerohaniaan)tersenyum dan ketawa adalah apabila melibatkan praktikal solat Jenazah. Peserta berebut nak jadi mayat. Hairan kami dibuatnya. Bila diselidiki rupanya kebanyakan peserta tidak tahu praktikal solat jenazah yang tepat dan betul.So, jalan selamat jadi jenazah , tak payah solat jenazah. Masyaallah , ini pelajar-pelajar SBP tak tahu solat jenazah apalagi pelajar yang diluar sana.
Diakhir setiap sesi , saya menekankan sebagai pelajar SBP , kita jangan sombong dan jangan asingkan diri dengan masyarakat dan solat jenazah merupakan merupakan satu cara untuk kita bersosialisasi dengan masyarakat secara positif dan matang. Lagipun ianya terlampau mudah.

Sunday, June 28, 2009

Nikmatnya Menjadi seorang Cikgu

Kejayaan pelajar dalam pelajaran adalah satu nikmat yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata bagi kami yang bergelar guru. Tiada balasan dan ganjaran yang kami harapkan cuma apa yang penting anak didik kami menjadi insan yang berjaya mengejar cita-cita mereka dan masih memelihara hubungan mereka dengan Allah.
Semalam saya makan tengahari dengan dua ex-Smssi yang sedang buat persediaan untuk ke Alexadaria Mesir iaitu Naqib dan Amirah jalil. Mereka sedang buat persediaan di kolej Shahputra yang berbetulan dekat dengan SBPIK.
Bersembang dengan keduanya, jelas mereka amat teruja untuk ke Mesir untuk mendalami bidang Medic. Dalam hati saya, syukur mereka dah berjaya meletakkan satu platform yang betul bagi mengejar cita-cita mereka.
Tapi satu hal yang mereka tak pernah lupa mengenai saya ialah leteran saya ketika jadi waden.(sebab tu saya tak nak jadi waden dah he..he). Saya pernah baca blog syahid harun(first batch), dia amat ingat peristiwa dirotan kerana lewat subuh dan lewat ke perhimpunan.Tapi sebenarnya apa yang saya lakukan hanyalah untuk menyedarkan pelajar akan hakikat keberadaan mereka disekolah . Moga tak adalah pelajar yang menyimpan dalam hati dan doakan sentiasa kebahagiaan saya.
Puas hati saya sebagai guru , melihat anak didik berjaya ke Mesir, Jordan , Usa, France, Japan,UK, Universiti Dalam Negara dll.
Sambil makan , saya bergurau dengan keduanya, kamu berdua apabila tamat pengajian, insyaallah dapat kerja bagus, kereta bagus dan rumah besar tapi ustaz masih dengan wira secondhand.
Akhirnya ingatan saya dimana sahaja berada ingatlah nescaya Allah permudahkan segala urusan kita.

Tuesday, June 23, 2009

Peringatan dari satu Kematiaan

Sebentar tadi saya memberi sedikit tazkirah kepada anak-anak pelajar di Surau An- Nur. Saya membawakan kisah al-marhum Saudara Ammar Zulkifli yang meninggal dunia kerana kemalangan di Mesir. Saya tidak mengenalinya tetapi apabila melayari blog ex-student SMSSI , ramai mengenalinya dan bercerita mengenai sifat , sikap , pandangan hidupnya. Semuanya menggambarkan kesempurnaan peribadi yang ada pada saudara Ammar, tetapi Allah lebih menyayanginya.
Apa yang mengkagumkan saya adalah membaca nukilan ibu Ammar. Sifat tabah, redha dengan pemergiaan Ammar serta tidak menangisi pemergiaan anak yang disayang serta masih mampu memberi motivasi kepada dirinya sendiri yang kehilangan anak serta kepada mereka yang senasib dengannya . Susah untuk mencari satu peribadi seperti ibu Ammar ini yang merasa yakin yang padu terhadap janji pahala diatas kematiaan anaknya. Saya petik satu hadis yang menjadi sumber kekuatan ibu Ammar :

Dari Muhammad bin Khalid As-Sulami, dari ayahnya dari datuknya ia berkata: saya mendengar Rasullulah saw bersabda yang maksudnya:

“ Bila Allah telah menentukan suatu kedudukan yang tinggi bagi hamba-NYA, yang tidak akan mungkin dapat dicapai dengan sebab amal hambaNYA itu, maka Allah akan menurunkan cubaan kepada tubuhnya, atau kepada anaknya, atau kepada hartanya, di samping itu Allah pula memberinya ketabahan, sehingga dengan kesabaranya itu, ia dapat mencapai kedudukan yang telah ditentukan oleh Allah ‘azza Wajallla bagi dirinya.”

(Ibn Abiddunya dalam kitabnya Al-Amradi wal-Kaffarat)

Allahuakbar, hebat ibu ini.Itulah sebabnya lahir insan baik seperti Ammar kerana lahirnya Ammar dari rahim seorang yang rapat dengan Allah dan ditarbiah pula suasana taqarrub pada Allah.
Harapan saya moga saya sendiri mampu mempunyai anak soleh seperti Ammar lebih-lebih lagi salah seorang anak saya pun ada yang bernama Ammar ... Insyallah.
Saya tekankan diakhir tazkirah , mati itu datang tanpa isyarat , kanak2, muda atau tua kalau ajal dah sampai ,ianya takkan lewat walau satu saat...oleh itu selagi diberi hayat oleh Allah buatlah sesuatu yang bermanafaat untuk akhirat kita.

Monday, June 22, 2009

Majlis Pengijazahan Perubatan Islam As-Syifaa'





Alhamdulillah selepas mengikuti kelas Perubatan As-Syifa' di bawah kelolaan Darul Syifa' Bangi selama setahun , kami kumpulan pelajar As-Syifa Kuantan seramai 110 pelajar telah menerima ijazah pengamalan perubatan As-Syifa' dari Tuan Guru Dato' Harun Din.
Dua orang sahabat kami tidak sempat menerima ijazah disebabkan Allah lebih menyayanginya. Semoga usaha sahabat berdua untuk mendalami ilmu perubatan ini dianggap sebagai satu jihad pada pandangan Allah.
Semasa ucapan Pengijazahan ,Tuan Guru menekankan sifat ikhlas perlu ditanamkan sekukuhnya dalam diri mua'llij(perawat)agar rawatan yang dilaksanakan berkesan. Disamping itu sebagai mua'llij, hubungan dengan Allah perlu dipertingkatkan agar segala doa dan ayat yang dibaca untuk rawatan mendapat kesan yang dikehendakki.Jangan lupa amalan benteng diri kerana rawatan yang dilakukan adalah melibatkan pertembungan dengan jin dan syaitan,sekiranya benteng lemah kita mungkin akan mendapat kesan buruk.
Insyaallah , selepas satu mesyuarat AJK As-Syifa' Kuantan , satu Klinik Pusat As-Syifa' Kuantan akan ditubuhkan di Taman Guru Kuantan (masih dlam proses perbincangan sewa rumah). Semua ini dilakukan demi melaksanakan tanggungjawab fardhu kifayah disamping untuk menghalang masyarakat dari terlibat dengan unsur-unsur perubatan yang khurafat dan syirik.

Sunday, June 21, 2009

Rezeki...Manafaatkan untuk Akhirat

Perniagaan besar, untung banyak, gaji banyak , berjaya dalam exam, lanjut pelajaran oversea , anak ramai semuanya adalah rezeki . Betul ke?
Sebagai seorang Islam kita perlu faham bahawa rezeki adalah sesuatu yang kita perolehi dan ianya memberi manafaat kepada akhirat kita. Ianya semakin mendekatkan kita kepada Allah bukannnya semakin jauh dari Allah.
Ramai manusia berjaya dalam perniagaan tapi semakin jauh dari Allah , berjaya menyambung pelajaran dalam bidang yang diminati tapi semakin sepi untuk munajat pada Allah.
Ada yang mempunyai kereta yang besar tapi tak larat untuk dipandu ke masjid atau ke surau tapi kalau melancong sampai selatan Thailand pun mampu. Ada rumah yang selesa hingga azan dari surau berdekatan seolah-olah hanya panggilan biasa saje, bukannya panggilan Tuan Punye Bumi, kenapa? Sebab seronok sangat duduk rumah yang selesa . Keselesaan menyebabkan kita lalai dari ingat pada Khaliq kita. Adakah dengan sikap sedemikian menjamin keselesaan kita di alam Barzakh nanti seperti mana kita selesa berada di rumah kita itu.
Ingatlah... segala pemberiaan Allah kepada kita, pandulah ia , bentuklah ia kejalan yang boleh memberi manafaat untuk akhirat kita. Janganlah itu semua menjadi sebab panjangnya hisab kita di hadapan Allah nanti.

Friday, June 19, 2009

Gerakan Islam Kehilangan Seorang Murabbi


Dunia Islam dan gerakan Islam telah kehilangan satu lagi murabbi agung yang telah banyak memberi sumbangan kepada perkembangan dakwah Islam. Dr Fathi Yakan kembali ke rahmatullah pada 14 Jun lepas. Seorang ulama hebat dan banyak mengarang kitab-kitab terutamanya bagi pedoman dan panduan bagi gerakan Islam.

Kitabnya Apa Ertinya Aku Menganut Islam adalah kitab yang biasanya diguna untuk dikupas isi kandungan dalam usrah pelajar. Satu kitab yang bagi saya amat detail penjelasan dan kupasannya oleh ulama hebat ini berkaitan hakikat untuk kita bina jatidiri Islam yang sebenar.

Beliau seorang pemikir Islam yang sentiasa merangsang anak-anak muda untuk bersama kebangkitan Islam. Fathi Yakan menjiwai peranan pemuda untuk mengemudi gerakan Islam. Beliau pernah merakamkan dalam tulisannya:

“Islam, apabila ia menekankan supaya para pemuda melaksanakan matlamatnya yang menginginkan perubahan, bererti bukanlah diserahkan tugas itu kepada mana-mana generasi sahaja yang tidak mempuyai ciri-ciri tertentu, tetapi terlebih dahulu dimestikan atau dituntut supaya generasi itu mepunyai sifat-sifat Islam dan berpegang teguh dengan prinsip-prinsip Islam iaitu berkehendakkan generasi Islam yang tulen.

Pemuda ialah suatu tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam tetapi orang lain mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia.
Sesungguhnya masyarakat manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda-pemuda tetapi pemuda-pemuda ini hanyalah yang kosong, hanyut dan terbiar, pemuda yang tiada peribadi bersikap seperti kera, pemuda yang tiada mempunyai akhlak, yang lebih dekat dengan binatang, pemuda yang dijadikan tentera oleh kuasa-kuasa jahat dan zalim, disusun oleh parti-parti kufur dan syaitan, pemuda pondan yang tiada kebaikan pada mereka, tetapi keberkatan datang bersama pemuda yang tinggi cita-citanya.”

Wahai pemuda-pemudi Islam ,bangkitlah dengan semangat mudamu untuk menegakkan Islam dalam diri, masyarakat dan negara.... moga Islam terus diperkuatkan dengan jiwa2 seperti yang diharapkan oleh Dr Fathi Yakan....Al-Fatihah

Wednesday, June 17, 2009

Allah mengasihi Orang Yang Bertaubat

Membaca artikel Malek Noor telah insaf diatas segala dosa yang pernah dilakukan semasa muda dahulu amat menyedarkan saya akan kasih sayang Allah terhadap hambaNYa.
Untuk makluman Malek Noor ni merupakan ahli bina badan yang pernah mengharumkan nama negara dipersada dunia. Amat banyak jasanya kepada negara. Selepas tu dia terlibat dalam bidang lakonan pula. Bagi peminat-peminat filem tahun 90 an, Malek Noor antara bintang-bintangnya... Juara, Rimba Malam, Kelisa, Pendekar Mata Satu dan Sahabat (antara filem yang dibintangi Malik Noor).
“Saya terlalu banyak buat dosa. Saya makan dan minum benda-benda haram. Ya Allah betapa besarnya dosa saya. Saya takut, saya taubat dan saya menyesal. “Andai waktu boleh berputar, saya ingin kembali zaman kanak-kanak. menjalankan kewajipan sebagai seorang Muslim yang sejati,” luahan keinsafan Malek Noor.
Pengakuaannya sejak berusia 12 tahun dan sehingga umur meningkat 46 tahun, sebenarnya Malek tidak pernah berpuasa, apa lagi menunaikan solat lima waktu sehari.
“Dulu saya jahat. Saya tidak ingat mati tapi…kini saya betul-betul insaf. Kini setiap waktu walau sesibuk mana pun saya akan hadkan sekurang-kurangya 10 minit untuk menunaikan solat.
Alhamdulillah Malik Noor dipanjangkan umur oleh Allah dan sempat bertaubat dan menyesali dosa yang pernah dilakukan dan sesungguhnya Allah amat mengasihi hambaNya yang bertaubat.Tetapi berapa ramai manusia yang tak sempat bertaubat , Allah dah ambil nyawanya.... fikirkanlah wahai hati-hati yang lalai , nasib kita mungkin tidak sebaik Malik Noor .... umur panjang dan sempat bertaubat... oleh itu selagi ruang ada insaflah kita hanya hamba Allah dan akan kembali kepada Allah pada bila-bila masa dikehendakiNYa... Ya Allah matikanlah aku dalam keadaan aku ingat padaMu dan jangan Engkau matikan aku dalam keadaan aku lalai terhadapMU

Friday, June 12, 2009

Hebatkah ciptaan Manusia?

Lama rasanye tidak menghantar artikel untuk tatapan di alam maya disebabkan masalah broadband yang teruk... harap-harap lepas ini oklah hendaknya. Kadang-kadang kita merasakan teknologi yang dicipta manusia dah hebat, dah perfect dan excellent. Dengan tanpa wayar kita dapat berhubung dengan seluruh dunia, lalu kita merasa takjub dengan teknologi ciptaan manusia hingga kita lupa pencipta kepada pencipta teknologi itu.

Rupanya walau sehebat manapun teknologi dihasilkan ianya pasti ada kelemahan so, janganlah kita tanamkan sikap takjub yang melampau terhadap ciptaan manusia ini. Ciptalah sebanyak mana ciptaan yang terfikir oleh kita , gunalah ia tapi jangan lupa ianya pasti ada kekurangan dan kelemahan, Hanya satu yang Maha Sempuna .... Allah.

Thursday, May 14, 2009

Senyuman Seorang Anak


Hampir dua minggu anak bongsu saya (Ahmad Zikrullah)tidak menghadirkan senyuman dan gelaktawanya disebabkan keperitan demam radang paru-paru. Tubuh yang sihat telah terlampau susut sehingga kami bersedih melihat anak kecil yang tak tahu apa-apa mengalami sakit yang amat perit baginya. Hanya tangisan yang menceritakan segalanya.

Tambah memberi kesan, aiman dan ibunya juga terkena demam yang sama. Ibunya lebih teruk sehingga terpaksa dimasukkan dua botol air. Saya sendiri turut juga demam, mungkin penat sebab menjaga isteri dan anak2 yang demam(baru tahu betapa besarnya pengorbanan seorang isteri). Cuma Along dan Ammar sahaja yang mempunyai ketahanan yang tinggi. Dua hari sahaja demam.

Memikir hebatnya juga dugaan Allah kali ini , seharusnya kami mensyukuri nikmat kesihatan yang diberi Allah sepanjang masa. Ingatlah Allah semasa sihat , Insyaallah kita diberi ketenangan ketika sakit.


Kini Zikrullah senyum kembali..... cuma ibunya masih tak mampu untuk melaksanakan kerja rutin memasak, mengemas dsb. Terpaksalah beli lauk setiap hari... Tapi apa yang penting Zikrullah yang lemah dulu dah berselera makan nampaknya , senyumannya juga makin menghiburkan kami sekeluarga terutama ibunya yang masih belum sihat... Ya Allah Engkau berilah SyifaMu kepada kami sekeluarga... Amin

Saturday, April 18, 2009

Iktibar dari Pengalaman

Minggu lepas , saya dan rakan-rakan surau Fatimah Az-Zahra' Taman Inderasempurna (Hj Nordin, Riduan dan Ust Zuridan) telah menikmati makan malam di sebuah Restoran yang agak esklusif dari segi hiasan dalaman dan jenis makanan barat yang disediakan serta ada ruangan untuk persembahan nyayian. Tapi kami makan mee bandung muar je. Mungkin jiwa melayu masih tebal so tak boleh makan jenis chp stik , beef stik dsb.

Cuma saya nak kongsi, sedang kami enak menikmati makanan , seorang pemuda dengan gitarnya masuk dan terus kebahagian hadapan untuk persembahan nyanyian. Mengejutkan pemuda tadi mendendangkan lagu Hijjaz dan lagu-lagu ketuhanan. Kami semuanya berkopiah hatta ada yang berjubah tersenyum-senyum mendengar lagu-lagu itu dialunkan dan kami rasa lagu itu ditujukan untuk kami. Terbukti ianya untuk kami.Apabila kami nak balik pemuda itu mengucapkan terimakasih kepada Pakcik-pakcik(kamilah tu... yang ni saya kurang setuju.... saya muda lagi... he...he). Sebagai tanda terima kasih , kami mengangkat tanda tanda bagus.

Iktibarnya , jangan malu apabila kita memakai pakaian yang beridentitikan agama , kita kan lebih dihormati kerana pakaian itu.

Sunday, April 12, 2009

Peliharalah Agama , Nescaya Kita dihormati



















Melihat dua gambar di atas , rasa terharu diatas penghormatan dua penyanyi terkenal Malaysia terhadap ulama yang saya segani. Hebatnya Tuan Guru Nik Aziz, sehinggakan kedua-dua penyanyi ini menyatakan rasa gembira kerana dapat berjumpa Tuan Guru yang sebenarnya amat mereka hormati.

Saya melihat dalam perspektif yang berbeza . Penghormatan yang diterima oleh Tuan Guru bukan atas dasar beliau adalah Menteri Besar Kelantan semata-mata , bahkan kerana keteguhan prinsip yang dipegang dalam mengutamakan syariat dalam segala tindakan.

Penyanyi nombor satu negara, Dato' Siti Nurhaliza Taruddin menyatakan kunjungan hormat terhadap Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat selepas sekian lama menyimpan hasrat bertemu tokoh ulama tersebut. Beliau melahirkan rasa syukur kerana hasrat yang telah lama diidamkan akhirnya menjadi kenyataan.

"Orang kata sepanjang hidup ni nak jugalah bertemu dengan Tuan Guru kerana saya begitu menghormati beliau secara peribadi," ujarnya. Beliau berkata, Menteri Besar Kelantan seorang yang berpegang pada prinsip serta ajaran agama.

Berdepan dengan insan yang amat dihormatinya , Datuk Siti mengenakan pakaian yang sepatutnya sebagai Muslimah dan saya amat berharap ianya berkekalan. Datuk Siti memakai pakaian muslimah kerana dia menghormati prinsip agama yang dipegang oleh Tuan Guru.

Kalaulah semua kepimpinan negara dan isteri-isteri mereka mempunyai prinsip agama yang tegas dan jelas seperti ini , tidak mustahil untuk kita melihat suasana Islam dapat diwujudkan dalam negara . Sesungguhnya pemimpin adalah model untuk rakyatnya.

Amy pula menyatakan bahawa beliau meminati personaliti Tuan Guru yang sangat karismatik dan low-profile. Apabila ditanya mengenai label yang akan diberi oleh masyarakat terhadapnya, beliau menyatakan "Saya meminati tok guru dengan imej dan personaliti beliau sebagai seorang tokoh agama serta pemimpin yang hebat, kenapa harus takut dengan label-label yang berbau politik.

Ya Allah Engkau lahirkanlah ramai lagi pemimpin yang mempunyai prinsip agama yang tegas seperti ini , agar masyarakat kami lebih terdidik dengan agama. Jauhkanlah kami dari pemimpin yang rosak agamanya serta akhlaknya kerana ianya menyebabkan masyarakat kami akan hancur.

Friday, April 10, 2009

Perluaskan Konsep Dakwah

Bassan al-Muslimani merupakan satu nama yang asing bagi kita semua tetapi apabila disebut nama asalnya sebelum Islam Yvonne Ridley pasti tergambar dalam pemikiran kita Ketua pengarang " Sunday Express" yang ditahan oleh Taliban di Afghanistan dan akhirnya masuk Islam selepas dibebaskan.

Semasa dalam tahanan , beliau dilayan dengan penuh sopan oleh Taliban. Segala cerita-cerita negetif berkaitan Taliban rupanya hanyalah mainan media barat. Dibilik tahanannya tidak dibenarkan masuk melainkan pengawal wanita. Kebaikan inilah menyebabkan dia tertarik dengan Islam. Amat jauh bezanya layanan Islam terhadap tahanan dengan layanan tentera Amerika terhadap tahanan yang mana katanya sekiranya dia berada dalam tahanan Amerika sudah pasti dirinya diratah oleh tentera Amerika yang tidak berhati perut seperti apa yg berlaku di Guaotanamo bay. Layanan yang baik ini telah memberi kesan yang mendalam terhadap dirinya disamping didedahkan dengan sebuah buku karangan as-Syahid Syed Qutb " Petunjuk sepanjang Jalan".

Yang menariknya mengenai insan ini adalah beliau sering bercakap mengenai kewajipan wanita Islam untuk menutup kepala dengan hijab dan beliau pernah mengecam Menteri Kebudayaan Mesir , Farouq Hosni yang memperlekehkan Muslimat bertudung dengan gelaran yang tak sepatutnya . Di dalam Muktamar Jamiet-Islami Pakistan dia telah diberi kesempatan berucap dan menekankan bahawa Muslimat seluruh dunia jangan memandang kecil hukum memakai hijab.

Sebenarnya terlampau banyak kebaikan yang ada dalam Islam tetapi terlindung disebabkan oleh sikap umat Islam. Islam itu cantik, indah dan menarik tetapi banyak antara kita(Islam baka) yang menjadi penyebab kepada buruknya Islam pada pandangan masyarakat bukan Islam.

Sebagai contoh dalam satu pemilihan Parti yang majoriti ahlinya melayu Islam , calon yang bertanding untuk merebut jawatan tak sampai 300 calon tetapi laporan Rasuah yang disiasat oleh Jawatakuasa Disiplin mencapai 900 laporan. Amatlah malu kita umat melayu beragama Islam dengan keadaan ini. Macam mana orang bukan Islam nak tertarik dengan Islam.

Amat malang juga apabila ada orang bukan Islam memetik ayat al-Quran untuk memperkuatkan hujjahnya , adalah pula insan Islam berjiwa melayu membuat laporan polis keatas non muslim tadi atas dasar menghina agama. Dahlah kita tak mampu nak tunjukkan nilai Islam dalam diri kita , kita pula menutup ruang dakwah yang terbuka luas bagi kita menunjukkan keindahan Islam. Ruginya Islam.

Saturday, March 14, 2009

Pentingnya keberkatan dalam menuntut ilmu

Kejayaan Nik Nur Madihah memperolehi 20A baru-baru ini sepatutnya membuka mata para pelajar yang lain.

Adik Nik Nur Madihah tiada tips yang begitu istimewa untuk ditiru oleh para pelajar lain.

Hampir semua yang diperkatakan oleh Nik Nur Madihah ketika ditemuramah wartawan adalah perkara 'biasa'.

Dia tidak mengatakan pusat tiusyen mana yang bagus, teknik mana yang bagus, guna pensil apakah yang bagus.

Sesuatu yang Nik Nur Madihah pernah katakan ialah bahawa dia mencari keberkatan dalam menimba ilmu.
Ianya sememangnya perkara pokok, penting dan tidak boleh dipandang remeh oleh pelajar.

Guru harus dihormati.Guru tidak minta dipuji dan dipuja tetapi cukup sekadar dihormati sebagai seorang pemberi ilmu. Marah dan teguran guru bukannya hinaan tetapi merupakan satu proses untuk menjadikan pelajar sebagai insan yang sempurna minda dan sahsiah.

Ayat sebegitu sudah 1000 kali didengari, akan tetapi perkara yang ringkas sebegitu sudah hampir hilang.

Lihatlah banyaknya berlaku guru dipukul, di saman, dipancitkan tayar keretanya.

Perkara sebegitu seharusnya tidak berlaku sekiranya perkara asas yang ringkas "guru harus dihormati" tertanam pada setiap pelajar.

Ibubapa pun satu hal juga.
Apabila profesyen ibubapa lebih tinggi daripada guru, kemungkinan anak pula diajar supaya tidak begitu menghormati guru.Ingatlah wahai ibubapa , sebagai guru kami tak ingin anak didik kami hanyut , seperti mana anda(ibubapa) tak ingin anak anda hanyut tanpa arah . Oleh itu berganding bahulah kita , janganlah kita merendahkan martabat guru semata-mata kita mempunyai profesyen hebat sekarang. Dulu anda juga adalah pelajar yang belajar dengan guru dan disebabkan pelajaran yang diterima dari gurulah anda berada pada tempat sekarang.

Friday, March 13, 2009

SMSSI semakin cemerlang

Tahniah atas kejayaan SMSSI yang gemilang dalam SPM 2008. Satu peningkatan yang amat ketara dengan GPK 2.01, lima pelajar straight A1 dan 29 pelajar straight A. Ini merupakan rekod baru SMSSI mengalahkan batch terbaik 2005.

Walaupun tidak lagi menjadi keluarga SMSSI , tetapi segala yang melibatkan SMSSI masih dalam perhatian dan moga SMSSI terus cemerlang.

Dengarnya STF dapat dikalahkan dan ada pelajar sms ngan saya kedudukan peringkat kebangsaan pun amat baik (dgrnya top ten )...belum confirm.

Apapun tahniah kepada team SMSSI Tn Haji Idris yang cool tapi penuh hikmah, cg maon yang penuh dengan kesungguhan dan tak pernah penat , cg ahmadi yang penuh prihatin dalam senyum serta hajah yang tegas tapi caring . Walaupun dengan kekurangan tenaga pengajar , you all dah buktikan you are the best . Saya tabik dan moga terus mencipta kegemilangan di masa hadapan.

Monday, March 9, 2009

Moga kitalah yang dirindui oleh Rasulullah

Bersabda Rasulullah SAW 'Aku amat rindu kepada umatku' .... sahabat baginda bertanya ... kami kah yang kamu maksud ya Rasulullah? Baginda menjawab 'Tidak' lalu berkata 'aku rindukan umatku yang tidak pernah melihatku tetapi mereka tetap beramal dengan ajaran dan sunnah ku' ... mudah-mudahan kita lah yang menjadi umat yang di ridui oleh baginda.

Saban tahun kita menyambut maulid dan berbagai acara disediakan demi menunjukkan rasa cinta dan kasihnya kita kepada junjungan Rasulullah SAW yang telah membebaskan kita dari jiwa jahiliyyah kepada jiwa kebenaran yang bertunjangkan al-Quran dan as-Sunnah.Apakah cukup dengan sambutan maulid telah menjadi bukti kepada kebenaran cinta kasih sayang kita kepada Rasulullah?

Ingatlah, Abu Lahab juga turut menyambut dengan gembira akan kelahiran Nabi Muhammad SAW sehingga beliau melakukan tawaf sebanyak tujuh keliling kaabah. Tetapi apabila Nabi membentangkan kebenaran wahyu Allah , beliaulah orang pertama yang menentang Rasulullah SAW.

Ramai manusia tergolong dalam golongan Abu Lahab dewasa ini. Mereka hebat dalam menyambut Maulid tetapi merekalah golongan yang utama menentang ajaran Rasulullah SAW. Alangkah munafiknya mereka. Ya Allah ... hindarilah aku dari golongan itu.

Saturday, March 7, 2009

Kasih seorang Sahabat terhadap Rasulullah

Di dalam sirah Ibnu Hisham diceritakan satu kisah sahabat bernama Saad bin Rabe'yang terlalu kasihkan Rasulullah SAW dan Rasulullah pun kasih kepadanya. Kisah yang menarik ini dirakamkan selepas berlakunya perang Uhud yang tentera Islam tewas disebabkan tidak mentaati perintah Rasulullah.

Sebaik saja peperangan berakhir, ramai di kalangan sahabat yang gugur syahid. Tetapi Nabi SAW yang dahinya masih luka berdarah serta patah gigi, namun baginda tetap terkenangkan seorang sahabat yang baginda kasihi dan sayangi iaitu Saad bin Rabe'.

Di kalangan pasukan perang yang masih hidup itu, Nabi SAW tidak melihat kelibat Saad bin Rabe'. Tergerak di hati Nabi untuk mengetahui keadaan Saad bin Rabe', sama ada Saad masih hidup ataupun turut terkorban bersama syuhada yang lain.

Nabi SAW minta jika ada di kalangan sahabat sedia berkhidmat bagi pihak Rasulullah SAW, untuk berusaha mencari Saad bin Rabe' bagi mengesahkan kedudukannya yang sebenar, sama ada hidup atau gugur syahid.

Lalu bangun seorang sahabat dari kalangan Anshar menawarkan diri untuk melaksanakan kehendak Nabi SAW bagi mencari Saad.

Setelah mencari di segenap penjuru medan Uhud akhirnya Saad bin Rabe' ditemui dalam keadaan luka parah. Beliau dikekelilingi oleh jenazah para sahabat yang lain. Tetapi keadaan Saad di antara hidup dan mati, malah boleh dikatakan kematian sudah begitu hampir dengannya.

Sahabat Anshar bertanya kepada Saad: "Sesungguhnya Rasulullah SAW memerintahkan aku supaya mencari engkau, untuk mengetahui tentang dirimu. Bagaimana keadaan kamu wahai Saad?" Jawab Saad dalam nada lemah: "Sesungguhnya aku berada dalam kalangan orang yang mati. Oleh itu kembalilah engkau bertemu Nabi katakan kepada baginda bahawa aku berkirim salam."

Berkata Saad seterusnya dengan nada yang tersekat-sekat: "Bahawa aku berserah diri kepada Allah SWT untuk membalas jasa Nabi SAW, kerana aku tidak dapat membalas jasa baginda yang telah mempimpin dan mengasuhku, hingga aku menjadi seorang mukmin dan menjadi pengikut Nabi SAW yang setia."

Kata Saad lagi: "Jika engkau kembali ke Madinah, aku juga berkirim salam dengan sahabat-sahabat kita di Madinah. Katakan kepada mereka, bahawa Saad bin Rabe' menyampaikan pesanan kepada anda sekalian. Bahawa jika anda masih hidup sedangkan kamu tidak mempertahankan Nabi sehingga Rasulullah SAW dibunuh oleh musuh, maka kamu tidak akan ada alasan atau jawapan ketika ditanya oleh Allah Taala di akhirat kelak."

Saad berpesan kepada sahabat-sahabat yang masih hidup supaya menjaga keselamatan Nabi s.a.w., kerana dirinya sudah sangat hampir dengan ajal dan tidak berdaya untuk menjaga Nabi lagi. Amaran Saad kepada mereka jika nadi masih berdenyut, sedangkan mereka tidak melindungi Nabi dari bahaya sehingga terkorban di tangan musuh. Nescaya ia menjadi satu kesalahan besar, mereka tidak ada sebarang alasan atau jawapan apabila ditanya oleh Allah SWT di akhirat kelak.

Sahabat Anshar terharu mendengar kata-kata terakhir Saad bin Rabe', dia terpaku seketika sehingga Saad menghembuskan nafasnya yang akhir. Setelah itu sahabat Anshar beredar dan kembali semula menemui Nabi SAW, beliau menyampaikan salam dan pesanan Saad bin Rabe' kepada Nabi sejurus sebelum ajalnya tiba.

Jika diperhalusi pesanan Saad bin Rabe' kepada sahabat-sahabatnya yang masih hidup di Madinah, ia akan menjadi kata-kata perangsang para pejuang Islam sepanjang zaman.

Saad membangkitkan isu menjaga keselamatan Nabi SAW Menurut Saad, sekiranya para sahabat gagal menjaga keselamatan Nabi, sehingga musuh berjaya membunuh baginda, maka mereka dianggap cuai dari kewajipan menjaga keselamatan Nabi. Nescaya mereka tidak ada helah untuk memberikan alasan kepada Allah SWT di akhirat kelak.

Cuai melaksanakan tanggungjawab menjaga keselamatan Nabi, sebagaimana yang dibangkitkan oleh Saad bin Rabe' itu, boleh dijadikan iktibar kepada umat Islam sepanjang zaman.

Jika suatu umat mendakwa sayang kepada Nabi, tetapi perkara yang dilarang oleh Allah SWT dan RasulNya seperti amalan riba, judi dan arak terus dizinkan pelaksanaannya, maka apakah alasan umat itu di hadapan Allah SWT? Sedangkan mereka tidak berusaha dan berjuang untuk menghalang maksiat besar itu.

Apakah alasan yang hendak diberikan di akhirat kelak jika peraturan dan hukum Allah diabaikan oleh umat Islam, sementara hukum ciptaan manusia diutamakan oleh para penguasa negara yang mendakwa sebagai pemimpin umat Islam?

Kalau mereka memberi alasan, dan Allah SWT pun tahu bahawa mereka sememangnya sudah berjuang dengan penuh kesungguhan tetapi tidak berjaya. Maka boleh jadi Allah SWT menerima alasan itu.

Sebaliknya jika mereka mempunyai keupayaan dan kuasa berada di tangan, tetapi mereka mengenepikan hukum Allah semata-mata kerana kepentingan peribadi atau kumpulan yang diutamakan. Apakah mereka boleh berdalih dihadapan Allah SWT, sedangkan Allah SWT memang mengetahui kedudukan mereka semasa mereka berkuasa di dunia dahulu?

Inilah yang diperingatkan oleh Saad bin Rabe' kepada para sahabat ahli Madinah, bahawa jika mereka gagal menjaga keselamatan Nabi sedangkan mereka dalam keadaan mampu berusaha melaksanakan tanggungjawab itu. Maka menurut Saad bin Rabe'; bahawa mereka tidak akan mempunyai hujah apabila disoal oleh Allah SWT di akhirat kelak.

Renunglah bagaimana para sahabat yang benar-benar sayangkan Nabi SAW, telah melaksanakan tanggungjawab mereka sepenuh upaya untuk mempertahankan keselamatan Nabi, hatta jiwa jasad mereka dicincang oleh musuh dan jiwanya terkorban.

Inilah bukti kasih sayang sejati yang telah ditunjukkan oleh para sahabat, menjadi contoh kepada umat tentang pengorbanan mereka terhadap Nabi yang disayangi dengan menggadaikan jiwa dan raga.

Dengan kasih sayang yang mendalam terhadap Rasulullah SAW, menjadikan para sahabat sebagai manusia yang mampu merampas kemenangan dari musuh, meskipun mereka terpaksa meredah lorong-kematian. Dan akhirnya mereka berdaya mengatasi musuh walau bagaimana besar halangan dan rintang yang mereka hadapi, dengan bebekalkan keimanan dan rasa kasih sayang terhadap Nabi SAW

Adakah cukup kasih sayang kita kepada Rasulullah dengan hanya kita mengingati Rasulullah pada hari Maulidur Rasul sahaja ..... selepas itu kita hidup tanpa panduan .... melakukan segala apa yang dilarang oleh Rasulullah. Alangkah munafik dan fasiknya kita.

Sunday, March 1, 2009

Manafaatkan hidup kita

Terlalu lama tak update blog ini disebabkan kekangan masa yang terlalu menghimpit. Betullah Allah bagi masa yang cukup untuk kita tpi kalau kita tak manage dengan baik pasti kita kecundang.

Dengan ruang-ruang masa yg diberikan Allah, saya cuba menjelajah blog ex-integrasi untuk mendapat perkembangan dan input-input baru dari ex- anak-anak pelajar. Banyak ilmu yang saya dapat dari luahan , cetusan, pendapat dan ulasan dari mereka semua.

Salah satu blog yang saya diterokai adalah ex-integrasi yang menuntut di USA . Dulu di sekolah adalah striker yang disegani sehingga dapat mewakili pasukan negeri. Beliau menceritakan mengenai usrah yang diikuti di USA dan perubahan sikap yang akan dilakukan bagi memanafaatkan kehidupan di dunia ini. Saya doakan insyaalah tergolong dalam golongan yang berjaya di dunia dan akhirat

Manakala blog seterusnya ex-integrasi yang sedang menuntut di Jordan . Membaca entry mengingatkan saya dengan ketegasannya ketika memegang jawatan di sekolah dahulu. Tegasnya itu menyebabkan dia dihormati dan disegani . Diharap enti terus istiqamah dengan prinsip hidup yang baik ini. Ana doakan dar jauh.

Terakhir saya mendapat email dari ex-integrasi yang menuntut di UIA , yang bercadang untuk mengadakan program untuk adik-adik di Integrasi Mersing. Niat yang baik ini menyebabkan hati saya sebak kerna luahan keikhlasan untuk menyumbang sedikit sebanyak pengalaman dan ilmu kepada adik-adik di sana.Di harap rakan-rakan lain dapat berhubung dan membantu untuk menjayakan proposal ini. Insyaallah kebaikan yang kita lakukan akan menjadi asbab bagi kesenangan hidup kita di dunia dan akhirat. Walaupun ustaz dah pindah skolah tpi insyaalah ustaz akan membantu setakat yang mampu kerana Integrasi Masih di hati.