SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Sunday, April 12, 2009

Peliharalah Agama , Nescaya Kita dihormati



















Melihat dua gambar di atas , rasa terharu diatas penghormatan dua penyanyi terkenal Malaysia terhadap ulama yang saya segani. Hebatnya Tuan Guru Nik Aziz, sehinggakan kedua-dua penyanyi ini menyatakan rasa gembira kerana dapat berjumpa Tuan Guru yang sebenarnya amat mereka hormati.

Saya melihat dalam perspektif yang berbeza . Penghormatan yang diterima oleh Tuan Guru bukan atas dasar beliau adalah Menteri Besar Kelantan semata-mata , bahkan kerana keteguhan prinsip yang dipegang dalam mengutamakan syariat dalam segala tindakan.

Penyanyi nombor satu negara, Dato' Siti Nurhaliza Taruddin menyatakan kunjungan hormat terhadap Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat selepas sekian lama menyimpan hasrat bertemu tokoh ulama tersebut. Beliau melahirkan rasa syukur kerana hasrat yang telah lama diidamkan akhirnya menjadi kenyataan.

"Orang kata sepanjang hidup ni nak jugalah bertemu dengan Tuan Guru kerana saya begitu menghormati beliau secara peribadi," ujarnya. Beliau berkata, Menteri Besar Kelantan seorang yang berpegang pada prinsip serta ajaran agama.

Berdepan dengan insan yang amat dihormatinya , Datuk Siti mengenakan pakaian yang sepatutnya sebagai Muslimah dan saya amat berharap ianya berkekalan. Datuk Siti memakai pakaian muslimah kerana dia menghormati prinsip agama yang dipegang oleh Tuan Guru.

Kalaulah semua kepimpinan negara dan isteri-isteri mereka mempunyai prinsip agama yang tegas dan jelas seperti ini , tidak mustahil untuk kita melihat suasana Islam dapat diwujudkan dalam negara . Sesungguhnya pemimpin adalah model untuk rakyatnya.

Amy pula menyatakan bahawa beliau meminati personaliti Tuan Guru yang sangat karismatik dan low-profile. Apabila ditanya mengenai label yang akan diberi oleh masyarakat terhadapnya, beliau menyatakan "Saya meminati tok guru dengan imej dan personaliti beliau sebagai seorang tokoh agama serta pemimpin yang hebat, kenapa harus takut dengan label-label yang berbau politik.

Ya Allah Engkau lahirkanlah ramai lagi pemimpin yang mempunyai prinsip agama yang tegas seperti ini , agar masyarakat kami lebih terdidik dengan agama. Jauhkanlah kami dari pemimpin yang rosak agamanya serta akhlaknya kerana ianya menyebabkan masyarakat kami akan hancur.

4 comments:

Nazrah said...

semoga lebih ramai pemimpin seperti ini lahir di kalangan kita...

Tinta Tuah Pengembara said...

insyaallah

'Ezzah Al-Islam said...

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah.sejuk juga hati sy melihat gmbar ini.

semoga allah kembalikan ezzah muslimin zaman ini. Ust sy minta izin amek isi yg menarik ini utk diolah

syukran!

Joha al-Bilali said...

Silakan untuk tujuan dakwah