SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Saturday, July 11, 2009

Islam For All

Pada khamis lepas, saya dihantar pihak sekolah ke SEminar Perbandingan Agama di Kolej Sultan Ahmad Shah , Kuantan. Satu seminar yang amat bermanafaat untuk umat Islam dan sesiapa yang terlibat dalam bidang dakwah.
Pembentangan kertas kerja adalah dari bekas-bekas penganut Agama Kristian Khatolik , Protestan dan Hindu serta pendedahan tentang agama yahudi oleh pensyarah KIPSAS.
Penerangan ilmiah oleh saudara LIm Jooi Soon (bekas protestan) dan TN . Haji Ayub Abdullah( bekas Khatolik) amat jelas dan lebih meyakinkan kita semua akan kebenaran Islam yang dibawa oleh nabi Muhammad SAW. Pada sebelah petang , dibentang pula kefahaman agama Hindu oleh Saudara Shah Kirit. Kesemua pembentangan adalah amat ilmiah , penuh dengan fakta yang mampu kita gunakan untuk berdakwah diluar kepompong masyarakat melayu.
Kaedah dakwah yang sempit menyebabkan manusia tak nampak indah dan benarnya Islam.Dan amat malang bila masyarakat menyamakan Islam dengan Melayu.... lagilah nampak Islam tu tak comel sebab banyak sikap yang negetif terpalit dengan masyarakat melayu.Hakikatnya , Islam is not exclusively for Malay but Islam is For ALL. Oleh itu kepada kita yang melayu Islam ni , beramallah dengan Islam yang sebenar agar masyarakat lain nampak indahnya Islam dalam diri kita.

0 comments: