SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Thursday, July 9, 2009

KEM BERSEPADU SBP PAHANG

Minggu lepas , saya terlibat sebagai fasilitator untuk Kem Bersepadu SBP Pahang. 6 Sekolah terlibat iaitu SBPIK, SBPIP, SBPIT,SEMSAS, SHAH dan SEMESTA.Kem diadakan di Pusat Ko-Ku Tanjong Gosong , Pekan.

Pada Tahun ini , program yang dilaksanakan lebih tersusun dan penglibatan AJK kerohaniaan lebih dirasakan kehadiran. Yang menariknya , AJK kerohaniaan diberi satu station untuk dilaksanakan praktikal ibadah dalam Islam. Disamping peserta terlibat dengan aktiviti2 seperti Flying Fox, Water Confident, Kayak , Ikhtiar hidup, peserta mesti melaksanakan praktikal seperti Tayammum, solat jenazah, Solat Jamak dan Qasar serta mengambil wuduk dalam keadaan air yang sedikit.

Apa yang menyebabkan kami (fasilitator kerohaniaan)tersenyum dan ketawa adalah apabila melibatkan praktikal solat Jenazah. Peserta berebut nak jadi mayat. Hairan kami dibuatnya. Bila diselidiki rupanya kebanyakan peserta tidak tahu praktikal solat jenazah yang tepat dan betul.So, jalan selamat jadi jenazah , tak payah solat jenazah. Masyaallah , ini pelajar-pelajar SBP tak tahu solat jenazah apalagi pelajar yang diluar sana.
Diakhir setiap sesi , saya menekankan sebagai pelajar SBP , kita jangan sombong dan jangan asingkan diri dengan masyarakat dan solat jenazah merupakan merupakan satu cara untuk kita bersosialisasi dengan masyarakat secara positif dan matang. Lagipun ianya terlampau mudah.

0 comments: