SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Friday, August 21, 2009

Jangan sia-siakan anugerah ini

Ramadhan satu anugerah dari Allah. Berpuasa didalamnya bukan hanya satu kewajipan semata-mata tetapi ianya adalah perlu dilaksanakan dengan penuh rasa kesyukuran kerana diberi kesempatan oleh Allah untuk kita hidup di bulan yang penuh dengan fadhilat ini.
Anugerah Ramadhan ini perlu kita letakkan pada tempat yang sepatutnya dalam hati masing-masing. Sekiranya di dunia ini kita dikurniakan anugerah sebagai pelajar terbaik , ahli sukan yang hebat atau mungkin hanya tempat ketiga kejohanan sukan sekolah , kita pasti meletakkan anugerah (medal) kita itu di tempat yang mulia seperti di atas meja, digantung di dinding dan sebagainya. Kita takkan biarkan ianya bersepah-sepah dan di tendang ke sana- kemari. Begitulah bernilainya anugerah yang diberi oleh manusia kepada.
Apakah anugerah yang diberikan oleh Khalik kita yakni Allah ini nak kita sia-siakan. Hargailah ia dengan penuh keimanan dan pengharapan dan jadikan Ramadhan inilah yang terbaik untuk kita. Untuk menjadikan anugerah ini bernilai kita perlu buat perancangan yang rapi agar ianya tidak berlalu begitu sahaja. Moga-moga kita semua mendapat anugerah graduan ramadhan yang terhebat dari Khalik kita.
Untuk jadual muhasabah diri sempena Ramadhan , boleh rujuk blog surau fatimah az-zahra' dialamat http://suraufatimahazzahra.blogspot.com/

0 comments: