SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Thursday, August 6, 2009

Sekadar untuk difikirkan

Influenza H1N1 @ selsema babi ialah merupakan selsema biasa yang terkena pada babi dan ianya tidak membawa mudarat pada babi. Tetapi apabila ianya terkena pada manusia ianya memberi mudharat yang amat besar.
Persoalannya kenapa selsema yang biasa terkena pada babi boleh berpindah kepada manusia pula? Pelbagai teori dan pendapat sains didedahkan kepada kita semua berhubung penularan penyakit bahaya ini. Kita terima semua penemuaan-penemuan itu sebab setakat itu sahaja kemampuan akal manusia .
Namun sebagai orang Islam , kita perlu juga melihat perkara ini menurut kacamata agama. Segala yang terjadi sudah pasti datang dari Allah untuk kita sebagai orang beriman fikir dan hayati.
Firman Allah SWT : “ Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat2 Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat ( tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat2 Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang2 yang lalai”. (Surah al-a’raf, 179).
Di dalam ayat diatas Allah meletakkan golongan ahli neraka ialah golongan yang diberi berbagai kelebihan tetapi kelebihan tidak digunakan untuk membesarkan Allah bahkan banyak antara mereka yang ingkar perintah Allah. Diakhirnya Allah menyatakan bahawa mereka itu seperti binatang ternakan bahkan lebih teruk dari itu lagi.
Apakah binatang yang paling teruk dimuka bumi Allah ini. Tak dapat tidak sudah tentu babi. Mungkin Allah nak tunjukkan pada kita semua bahawa sikap, sifat dan perangai kita ada unsur-unsur seperti binatang yang paling teruk itu , maka Allah mentakdirkan panyakit itu terkena pada manusia.
Mungkin ada yang bertanya kenapa orang Islam dan beriman turut terkena penyakit ini. Kita mesti ingat bala dan ujian Allah di dunia ini akan terkena kepada seluruhnya tanpa terkecuali samada beriman atau kufur . Apabila kita berada diakhirat nanti barulah ada pembahagian yang beriman akan ke syurga manakala yang kufur ke neraka Allah .Fikir-fikirkanlah.

0 comments: