SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Tuesday, June 23, 2009

Peringatan dari satu Kematiaan

Sebentar tadi saya memberi sedikit tazkirah kepada anak-anak pelajar di Surau An- Nur. Saya membawakan kisah al-marhum Saudara Ammar Zulkifli yang meninggal dunia kerana kemalangan di Mesir. Saya tidak mengenalinya tetapi apabila melayari blog ex-student SMSSI , ramai mengenalinya dan bercerita mengenai sifat , sikap , pandangan hidupnya. Semuanya menggambarkan kesempurnaan peribadi yang ada pada saudara Ammar, tetapi Allah lebih menyayanginya.
Apa yang mengkagumkan saya adalah membaca nukilan ibu Ammar. Sifat tabah, redha dengan pemergiaan Ammar serta tidak menangisi pemergiaan anak yang disayang serta masih mampu memberi motivasi kepada dirinya sendiri yang kehilangan anak serta kepada mereka yang senasib dengannya . Susah untuk mencari satu peribadi seperti ibu Ammar ini yang merasa yakin yang padu terhadap janji pahala diatas kematiaan anaknya. Saya petik satu hadis yang menjadi sumber kekuatan ibu Ammar :

Dari Muhammad bin Khalid As-Sulami, dari ayahnya dari datuknya ia berkata: saya mendengar Rasullulah saw bersabda yang maksudnya:

“ Bila Allah telah menentukan suatu kedudukan yang tinggi bagi hamba-NYA, yang tidak akan mungkin dapat dicapai dengan sebab amal hambaNYA itu, maka Allah akan menurunkan cubaan kepada tubuhnya, atau kepada anaknya, atau kepada hartanya, di samping itu Allah pula memberinya ketabahan, sehingga dengan kesabaranya itu, ia dapat mencapai kedudukan yang telah ditentukan oleh Allah ‘azza Wajallla bagi dirinya.”

(Ibn Abiddunya dalam kitabnya Al-Amradi wal-Kaffarat)

Allahuakbar, hebat ibu ini.Itulah sebabnya lahir insan baik seperti Ammar kerana lahirnya Ammar dari rahim seorang yang rapat dengan Allah dan ditarbiah pula suasana taqarrub pada Allah.
Harapan saya moga saya sendiri mampu mempunyai anak soleh seperti Ammar lebih-lebih lagi salah seorang anak saya pun ada yang bernama Ammar ... Insyallah.
Saya tekankan diakhir tazkirah , mati itu datang tanpa isyarat , kanak2, muda atau tua kalau ajal dah sampai ,ianya takkan lewat walau satu saat...oleh itu selagi diberi hayat oleh Allah buatlah sesuatu yang bermanafaat untuk akhirat kita.

1 comments:

sEeKeRZ said...

setuju dgn ustaz..kagum dgn ummi ammar dan keluarga..

jalan dakwah menuntut kita mngorbankan masa,tenaga,harta dan akhirnya nyawa kita.dan ammar dah lalui jalan yg diidamkan~

semoga mujahid muda,ammar zulkifli dicucuri rahmat dan kasih syg allah~