SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Sunday, June 21, 2009

Rezeki...Manafaatkan untuk Akhirat

Perniagaan besar, untung banyak, gaji banyak , berjaya dalam exam, lanjut pelajaran oversea , anak ramai semuanya adalah rezeki . Betul ke?
Sebagai seorang Islam kita perlu faham bahawa rezeki adalah sesuatu yang kita perolehi dan ianya memberi manafaat kepada akhirat kita. Ianya semakin mendekatkan kita kepada Allah bukannnya semakin jauh dari Allah.
Ramai manusia berjaya dalam perniagaan tapi semakin jauh dari Allah , berjaya menyambung pelajaran dalam bidang yang diminati tapi semakin sepi untuk munajat pada Allah.
Ada yang mempunyai kereta yang besar tapi tak larat untuk dipandu ke masjid atau ke surau tapi kalau melancong sampai selatan Thailand pun mampu. Ada rumah yang selesa hingga azan dari surau berdekatan seolah-olah hanya panggilan biasa saje, bukannya panggilan Tuan Punye Bumi, kenapa? Sebab seronok sangat duduk rumah yang selesa . Keselesaan menyebabkan kita lalai dari ingat pada Khaliq kita. Adakah dengan sikap sedemikian menjamin keselesaan kita di alam Barzakh nanti seperti mana kita selesa berada di rumah kita itu.
Ingatlah... segala pemberiaan Allah kepada kita, pandulah ia , bentuklah ia kejalan yang boleh memberi manafaat untuk akhirat kita. Janganlah itu semua menjadi sebab panjangnya hisab kita di hadapan Allah nanti.

0 comments: