SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Thursday, November 19, 2009

Ibu.... terlalu banyak jasamu

Pagi tadi semasa dalam perjalanan ke tempat kerja di Indera Mahkota, dalam keadaan hujan yang agak lebat yang tak berhenti-henti sejak semalam, saya terpandang dua peristiwa yang amat menyentuh hati saya.

Seorang ibu sanggup mengiringi anaknya ke sekolah dengan menjadi apa yang boleh saya istilahkan " tukang payung si anak" . Bukan anak kecil tapi anak yang saya rasakan mungkin nak ambil peperiksaan SPM. Dah besar sangat tu... boleh payungkan dirinya sendiri tapi atas dasar kasih seorang ibu sanggup menyusahkan dirinya agar anaknya tenang untuk menghadapi peperiksaan.

Ketika melalui Permatang Badak, terlihat pula seorang ibu yang sanggup sama2 menunggu kenderaan anak untuk ke sekolah. Si ibu setia memayungi si anak dan si anak membaca buku mungkin persiapan untuk exam pagi ini. Kedua-duanya dalam keadaan berdiri.

Peristiwa ini, mengingatkan saya kepada arwah emak yang telah genap 11 tahun meninggalkan kami pada 18/11/1998. Seorang emak yang sanggup bersusah payah demi untuk kebahagiaan anak-anaknya yang seramai 10 orang. Dalam kesempitan hidup emak pernah membuat kuih muih,jual kain, beli kerepek,kekacang kemudiaan di packing semula untuk jualan.

Ketika di Universiti , saya pernah keputusan wang , kemudian maklumkan emak. Emak bagitau tak apa dia akan cari duit. Kemudian sepupu saya menghantar wang. Rupanya emak saya pinjam duit sepupu saya untuk diberi kepada saya. Sejak itu, saya berazam tak akan susahkan emak lagi sebab itu saya kerja part time. Siang kuliah malam kerja di pasayara. Sifat seorang ibu walau macam mana susah pun dia akan cuba memenuhi keperluan anaknya.

Ketika saya bertugas di Sabah, emak sakit. Saya ingat lagi perbualan telefon dengan emak " Jo, mak sakit ,baliklah".Kalau sakit sikit, emak takkan cakap macam tu.Ini tentu sakit betul tapi saya beri alasan belum cuti lagi tak boleh balik nanti cuti saya akan balik. Emak diam.Saya jadi rasa tak tenang lepas tu. Beberapa hari lepas tu, ayah telefon maklumkan emak jatuh dan dimasukkan ke wad. Saya terus ambil cuti kecemasan. Saya cuma sempat melayan emak ketika sakit selama seminggu sahaja kemudian emak dijemput Allah. Saya dan adik beradik terkejut dengan permergiaan emak, amat cepat emak meninggalkan kami.Terlalu banyak jasa emak yang tak dapat kami balas. Sakit lebih kurang dua minggu lebih, kemudian dipanggil Ilahi.Belum puas kami melayan, menjaga kebajikan emak ketika sakit, Allah lebih sayangkan emak.Mungkin ini semua doa emak, tak nak anak2 susah.Emak pernah nyatakan kepada kami,kalau boleh dia tak nak hidup terlampau tua , nanti susahkan anak-anak saja, dan kalau sakit janganlah lama2 , susahkan anak je nak jaga . Alangkah mulia hati emak. Hanya doa kami pohonkan agar diampunkan segala dosa emak dan ditempatkan emak dikalangan hambaNya yang soleh dan jadikan kami semua anak2 yang soleh yang sentiasa mendoakan kebahagiaan emak dialam sana. Amin.

1 comments:

haura =) said...

ibu sayA terbaik!!!!!!!!!!!!
sayang nye kat die.....
selalu sy terfikir sy xmampu nk jd seperti die....tp sy tetap berdoa sy mewarisi sifat2 die =)
kdg2 bile tgok pengorbanan die,jatuh air mata ni.....mmg jelas die syg sgt kat saye....banggejd anak die.....semoga sy ada peluang utk die rase bangge dan bersyukur ade anak mcm saye =)