SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Monday, August 18, 2008

Ramadhan Semakin Dekat

Bulan yang penuh dengan barokah, rahmat dan keampunan semakin dekat . Ada yang menunggu-nunggu kedatangannya dengan persiapan yang rapi agar kelebihan yang dijanjikan tidak terlepas begitu sahaja. Maksud saya persiapan mental dan rohani dengan jadual aktiviti harian kita agar amalan amalan solat sunat dipertingkatkan lagi, bacaan al-Quran dan kefahaman ayat suci dijadikan agenda yang penting . Sesungguhnya amatlah rugi sekiranya kita tidak membuat persiapan serapi yang mungkin di atas sifat kasih sayang Allah yang mengurniakan kelebihan Ramadhan hanya kepada umat Nabi Muhammad.


Janganlah kita sibuk buat persiapan menu-menu untuk berbuka , memasukkan nama bazar ramadhan dalam list harian dan kat hotel atau warong mana nak berbuka nanti. Ini merupakan persiapan silap dalam konteks kita menyambut Ramadhan . Ini menyebabkan banyak pembaziran berlaku sebab kita lebih mementingkan untuk memenuhi kehendak nafsu perut atau dalam kata lain " Balas Dendam Kerana Tak Dapat Makan Di siang Hari".

So pastikan persiapan tahun ini lebih baik daripada tahun lepas dan fadhilat Ramadhan tidak terlepas dari kita semua dan Allah pilih kita untuk menemui Lailatul Qadr pada tahun ini.

0 comments: