SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Tuesday, October 14, 2008

Sains mendekatkan kita kepada Allah


" Sesungguhnya orang-orang yang kufur kepada ayat-ayat kami, kelak akan kami masukkan mereka ke dalam neraka. setiap kali kulit mereka hangus, kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (An-Nisa' : 56)

Respon kepada persoalan yg dikemukakan oleh salah seorang anak murid berhubung dengan cara yang perlu pelajar Sains mencapai kecemerlangan dalam akademik dan pada masa yg sama masih teguh berpegang dan beramal dengan al-Quran . Sebenarnya al-Quran dan Islam itu sendiri tidak meminggirkan sains . Itu yang perlu kita faham. Kecemerlangan umat Islam dahulu adalah disebabkan kehebatan umat Islam dalam bidang sains yang merupakan satu medium utk memenuhi tuntutan kehidupan manusia di dunia dan pada masa yg sama mereka adalah hamba Allah yg cemerlang juga. Siapa tidak kenal Ibnu sina, al-Farabi, al-Khawarizmi dll. Hasilnya masyarakat dunia nampak kehebatan Islam . Saya petik kata-kata pengiktirafan masyarakat barat terhadap Islam :
CEO Hewlett-Packard Company- Carleton S.Carly Fiorina
- ….. Pakar matematiknya mencipta konsep algebra dan algoritma yang membantu penciptaan komputer dan encryption pada hari ini…… tamadun yang saya maksudkan adalah tamadun Islam yg berkembang dari tahun 800-1600 Masihi ( 7 Formula Individu Cemerlang)


Apa yang ingin saya tekankan adalah apabila kita mencari kecemerlangan berlandaskan agama maka kecemerlangan itu adalah genuine . Ianya bukan ilusi atau khayalan . Kita pernah dikejutkan dengan kehebatan anak Malaysia dalam bidang matematik tetapi dimana anak itu berada sekarang?Ini disebabkan kecemerlangan dinilai tanpa dikaitkan dengan agama, maka jadilah ia kecemerlangan yang tak ada nilai


Kepada anak-anak pelajar di Mesir , Jordan , UK , France, Ireland dan Malaysia, jadilah kehebatan yang Allah bagi iaitu dalam bidang Sains sebagai satu cara untuk memartabatkan Islam di mata masyarakat . Rujuk dan fahami petikan yang saya petik dari buku " The Amazing of Al-Quran" :

"Many centuries before the onset of Muhammad's prophethood, there was a well-known theory of atomism advanced by the Greek philosopher, Democritus. He and the people who came after him assumed that matter consists of tiny, indestructible,indivisible particles called atoms. The Arabs too, used to deal in the same concept; in fact, the Arabic word dharrah commonly referred to the smallest particle known to man.
Now, modern science has discovered that this smallest unit of matter (i.e., the atom, which has all of the same properties as its element) can be split into its component parts. This is a new idea, a development of the last century; yet; interestingly enough, this information had already been documented in the Qur'an (Surah Saba', 34:3) which states:
"He [i.e.,God] is aware of an atom's weight in the heavens and on the earth and even anything smaller than that..." Undoubtedly, fourteen centuries ago that statement would have looked unusual, even to an Arab. For him, the dharrah was the smallest thing there was. Indeed, this is proof, that the Qur'an is not outdated. "
Kesimpulan , bersyukurlah anak-anak pelajar kerana anda hebat , jadilah peluang ini untuk menunjukkan hebat dan benarnya al-Quran dan Islam . Dengan itu kita tidak akan mengasingkan bidang ilmu dengan agama bahkan kita akan menjadikannya wasilah untuk menjadi hamba Allah yang lebih bererti pada agama, bangsa , negara dan dunia .

0 comments: