SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Saturday, January 3, 2009

Hari Berlalu...Mati semakin dekat

Sufian At-Thauri berkata :
" Tidaklah aku menyesal melebihi sesalan ku terhadap hari. Apabila terbenamnya matahari pada setiap hari, bermakna berkuranglah lagi murku sedangkan tidak bertambah kebaikan amalanku"

Apabila merenung kata-kata yang terlahir dari Imam Sufian at-Thauri ini, terfikirkah kita , kalau ditakdirkan Allah mengambil nyawa kita sekarang , cukup tak amalan yang kita bawa untuk bejumpa Allah SWT. Kita kadang-kadang tidak sedar setiap kali hari berganti hari , umur kita semakin pendek dan kita masih menghitung bahawa esok masih ada sedangkan semua itu dalam ilmu Allah samada kita hidup atau tidak pada esok hari.

Kita tidak pernah risau dengan amalan kita, kita solat tapi adakah solat yang kita lakukan adalah persembahan yang terbaik untuk Allah Rabbu Jalil.Sekiranya keperluan dunia kita tidak dapat dipenuhi , kita risau teramat sehingga kadang-kadang fokus kita terhadap amalan kepada Allah tidak sepenuh hati.Rupanya dunia masih melekat kuat dalam diri kita walaupun kita mengaku kita hambaNYa. Bukanlah maksudnya kita tidak boleh mencari dunia tapi janganlah ianya menjadi penghalang untuk taqarrub kita kepada Allah.

Ya Allah , hiduplah kami dalam iman, matilah kami dalam iman dan masukkan kami ke dalam syurga dengan iman.

0 comments: