SELAMAT DATANG KE AL-BILALI BLOGSPOT

MOGA IANYA BERMANAFAAT UNTUK DUNIA DAN AKHIRAT

Pages

RSS

Saturday, October 18, 2008

Salam Takziah untuk Cikgu Junaidah











Semalam saya pulang ke Terengganu kerana menziarahi Mak Saudara yang telah meninggal dunia . Dalam perjalanan ke Terengganu , saya menerima call dari cikgu safiah tentang makluman kedua-dua ibubapa cikgu Junaidah juga meninggal dunia. Kampung cikgu Junaidah adalah berdekatan dengan kampung saya . So, saya pun turut menziarahi keluarga Cikgu Junaidah . Apa yang mengejutkan saya , kedua-dua ibubapanya meninggalkan dalam waktu yang hampir sama. Berdasarkan cerita adik beradik cikgu Jun , ayahnya meninggalkan dlam tidur sebelum subuh . Bila mereka sibuk mengurus kematiaan ayah mereka , ibu mereka pula menyahut panggilan ilahi. Masyaallah , saya tak boleh bayang perasaan cikgu Jun adik beradiknya apabila kehilangan dua orang yang dikasihi dalam satu masa. Hanya linangan air matanya sahaja menggambarkan kesedihan yang dialami. Dan saya serta isteri hanya mampu menukilkan kata-kata " Bersabarlah dan terimalah Qadha dan Qadar Allah"

Mungkin inilah yang dikatakan orang sehidup-semati. Tak pernah sepanjang saya hidup menemui keadaan suami isteri mati pada hari yang sama kecuali disebabkan kemalangan. Ajal maut ditangan Allah. Adakah kita yang hidup ini telah bersedia untuk menghadapinya .

Ada satu lagi perkara yang saya perhatikan adalah ukhuwwah SMSSI iaitu cikgu safiah , cikgu maon, cikgu fazidah dan cikgu Mizah sanggup travel dari Mersing untuk pergi menziarahi keluarga cikgu Junaidah walaupun memakan masa hampir 6-7 jam. Selepas tahlil semalam mereka bergerak balik ke Mersing pula.
Akhirnya , sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah kepada arwah ibubapa cikgu Jun dan doakan mereka berada dalam golongan orang yg soleh.

3 comments:

Hanisah Ishak M.D said...

Allahuakbar. kematian itu datang dengan tidak disangka2. semua itu atas kekuasaaNya.

kerna itu kita perlu sentiasa bersedia.

Anonymous said...

"setiap yang bernyawa akan merasakan mati. dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu" (3:185)

Allah mengambil pinjamanNya setelah sekian lama...
semoga allah mentabahkan hati cikgu Jun sekeluarga....

nurul_afnie said...

salam tkziah buat kluarga cgu. jun...
smoga mrka d tmpatkn d klngan mrka yg b'iman...amin...